• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Tu na kwenda shule” ”Vi går till skolan”

Abstract
Syfte Syftet med denna studie är att se huruvida möjligheten till skolgång på ett barnhem i Moshi, Tanzania, påverkar flickornas val av karriär eller som den traditionsenliga normen ser ut, att stanna i hemmet som hemmafru. Vi vill även undersöka vad det kan vara som hindrar flickor att utbilda sig. Frågeställningar 1. Hur påverkar skolan flickornas möjlighet till vägval av karriär? – Hur ser flickorna själva på sina möjligheter till en framtida karriär? 2. Hur påverkar sexuella relationer och förhållanden flickornas skolgång? – Hur ser kunskapen ut kring sexualitet hos ungdomarna? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod. Vi har samlat in vårt material genom samtalsintervjuer och observationer på barnhemmet. Vi har även intervjuat personer utanför barnhemmet som vi ansåg kunna bidra med information. Vi har använt oss av två teoretiska perspektiv till hjälp att analysera vårt material, nämligen utvecklingsekologisk teori och radikalfeministisk teori. Resultat Ur vår empiri framkom det att flickorna har möjlighet till skolgång och då även ett framtida yrke. Men skolmöjligheten påverkas av familjens ekonomiska och sociala förutsättningar. Även sociala och kulturella men också religiösa normer och värderingar influerar. Detta genom maktordningen mellan man och kvinna, pojkars prioritering i skolan, tonårsgraviditeter men huvudsakligen brist på sexualutbildning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24362
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_24362_1.pdf (261.6Kb)
Date
2011-02-04
Author
Andersson, Carolina
Mikkola, Johanna
Keywords
Kön, makt, skolgång och sexualitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV