Visa enkel post

dc.contributor.authorBorgén, Anna
dc.contributor.authorVåglin, Sofia
dc.date.accessioned2006-02-10T10:32:57Z
dc.date.available2006-02-10T10:32:57Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/243
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Social kompetens i förskolan. En studie om förskollärares resonemang kring social kompetens. Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet på lärarutbildningen, vid Göteborgs Universitet. Sidantal 37 Författare Anna Borgén och Sofia Våglin Handledare Johannes Lunneblad Examinator Kristina Ahlberg Tidpunkt Höstterminen 2005 Rapportnummer HT05-2611-050 _________________________________________________________________________________________________________________ Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare resonerade kring begreppet social kompetens inom förskolans verksamhet. Frågeställningar • Vad avser förskollärare med begreppet social kompetens inom förskolans verksamhet? • Hur resonerar förskollärare kring vad förskolan som verksamhet har för roll i barns utvecklande av sociala kompetenser? • Hur resonerar förskollärare kring sin delaktighet i barns utveckling av social kompetens? • Hur resonerar förskollärare om vilken betydelse sociala kompetenser har för en individ? Metod Vi har i denna studie använt oss av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. De fem respondenter som vi har intervjuat, är alla förskollärare. Efter genomförandet av intervjuerna skrev vi ordagrant ut respondenternas resonemang. Dessa analyserade vi sedan och fann fyra olika teman, som vi redovisade och analyserade vidare på. Vi har här inspirerats av hermeneutiken. Resultat De resultat som framkommit är att man inom förskolan kan dela in sociala kompetenser i två inriktningar: hänsyn till sig själv och hänsyn till andra. Men de olika kompetenserna kan dock skilja sig åt. Förskollärarna anser att både de själva och förskolan som verksamhet och organisation har en stor roll i barnens utveckling, för de barn de möter i förskolan. De anser också att man som förskollärare är både handledare och förebild för barnen samt att sociala kompetenser är av stor vikt för individen genom hela livet. Detta ställer stora krav på förskollärarna. Nyckelord Social kompetens, Social utveckling, Samspel, Förskollärare, Förskolaeng
dc.format.extent552944 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseries2611-050eng
dc.subjectsocial kompetenseng
dc.subjectsocial utvecklingeng
dc.subjectsamspeleng
dc.subjectförskollärareeng
dc.subjectförskolaeng
dc.titleSocial kompetens i förskolan. En studie om förskollärares resonemang kring social kompetens.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post