Aktivt deltagande = Godkänd?, en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare
Abstract
Abstract
Arbetets art: Nya lärarprogrammet, examensarbete, 10 poäng
Titel: Aktivt deltagande = Godkänd?, en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Författare: Lena Stenbäck och Lovisa Vänerlöv
Handledare: Staffan Larsson
Datum: 051223 (Rapportnummer: HT05-2611-054)
Nyckelord: styrdokument, idrott och hälsa, bedömning, betygssättning, Godkänd
Syfte och frågeställningar
I vår studie har vi valt att undersöka vad och hur lärarna betygssätter inom ämnet idrott och hälsa i år 9.
För att nå syftet har följande frågeställningar utarbetats:
• Vad står det i de nationella styrdokumenten angående bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa?
• Vad krävs för att erhålla betyget Godkänd i idrott och hälsa i år 9 enligt de nationella och lokala styrdokumenten?
• Vilka åtgärder vidtas för de elever som ej uppnår målen i ämnet idrott och hälsa i
år 9 hos de intervjuade lärarna?
Metod
En kvalitativ intervjustudie genomfördes då vi ansåg att den metoden gav det mest tillförlitliga resultatet. Vid intervjuerna av idrottslärarna användes ljudbandsinspelare för att inte värdefull information skulle gå förlorad. Respektive skolas lokala betygskriterier samlades även in för att sedan kunna jämföras sinsemellan.
Resultat
Lärarna uppfattar de nationella betygskriterierna som ”luddiga” och svårtolkade. De lokala betygskriterierna skiljer sig åt skolorna emellan, några skolor har fler kriterier än andra som eleverna skall uppnå. Vad som krävs för att erhålla betyget Godkänd ser olika ut och vad som framkommit är att det egentligen räcker att eleven deltar aktivt.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Stenbäck, Lena
Vänerlöv, Lovisa
Keywords
styrdokument
idrott och hälsa
bedömning
betygssättning
godkänd
Series/Report no.
ht05 2611-054
Language
sv