• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktivt deltagande = Godkänd?, en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare

Abstract
Abstract Arbetets art: Nya lärarprogrammet, examensarbete, 10 poäng Titel: Aktivt deltagande = Godkänd?, en kvalitativ intervjustudie med idrottslärare Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: Lena Stenbäck och Lovisa Vänerlöv Handledare: Staffan Larsson Datum: 051223 (Rapportnummer: HT05-2611-054) Nyckelord: styrdokument, idrott och hälsa, bedömning, betygssättning, Godkänd Syfte och frågeställningar I vår studie har vi valt att undersöka vad och hur lärarna betygssätter inom ämnet idrott och hälsa i år 9. För att nå syftet har följande frågeställningar utarbetats: • Vad står det i de nationella styrdokumenten angående bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa? • Vad krävs för att erhålla betyget Godkänd i idrott och hälsa i år 9 enligt de nationella och lokala styrdokumenten? • Vilka åtgärder vidtas för de elever som ej uppnår målen i ämnet idrott och hälsa i år 9 hos de intervjuade lärarna? Metod En kvalitativ intervjustudie genomfördes då vi ansåg att den metoden gav det mest tillförlitliga resultatet. Vid intervjuerna av idrottslärarna användes ljudbandsinspelare för att inte värdefull information skulle gå förlorad. Respektive skolas lokala betygskriterier samlades även in för att sedan kunna jämföras sinsemellan. Resultat Lärarna uppfattar de nationella betygskriterierna som ”luddiga” och svårtolkade. De lokala betygskriterierna skiljer sig åt skolorna emellan, några skolor har fler kriterier än andra som eleverna skall uppnå. Vad som krävs för att erhålla betyget Godkänd ser olika ut och vad som framkommit är att det egentligen räcker att eleven deltar aktivt.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/244
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-054.pdf (558.7Kb)
Date
2005
Author
Stenbäck, Lena
Vänerlöv, Lovisa
Keywords
styrdokument
idrott och hälsa
bedömning
betygssättning
godkänd
Series/Report no.
ht05 2611-054
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV