Browsing PIL-rapporter by Author "Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)."
Now showing items 1-9 of 9
-
Att skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet.
Wahlandt, Anette (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-06-12)Skrivande är en central aktivitet inom högskolan, men att utveckla sitt skriftspråk upplevs ofta som svårt, mödosamt och ensamt (Ask, 2007). Syftet med det utvecklingsprojekt som redogörs för i denna rapport har varit att ... -
Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen.
Johansson, Peter; Landqvist, Hans; Olsson, Mikael; Dragemark Oscarson, Anne; Pettersson, Tobias (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2011-12-15)2010 föreslog Lärarutbildningsnämnden (LUN) ett projekt kallat Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen, vilket skulle utföras inom ramen för PIL:s högskolepedagogiska ... -
Formativ kursutvärdering. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet.
Carlsson, Ninni (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2013-12-16)Denna projektrapport är genomförd vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att undersöka om och hur en verkstad i formativ kursutvärdering kan ingå i ... -
GUL-användning och behov av digitala verktyg
Sunnerstam, Maria (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-10-15)Lärplattformen GUL breddinfördes inom Göteborgs universitet i januari 2009. Ansvar för förvaltning och utveckling av lärplattformen har fram till årsskiftet 2013/2014 legat inom Utbildningsenheten men ligger idag vid ... -
Kartläggning av pedagogiska meriteringsmodeller vid Sveriges högskolor och universitet
Winka, Katarina (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-08-03)Pedagogiska karriärvägar är på frammarsch i Sverige. Detta fastslogs i den första kartläggningen av pedagogiska meriteringsmodeller som Åsa Ryegård genomförde 2013 och bekräftas i denna uppföljning. Även ur ett internationellt ... -
Kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte i högskolepedagogisk verksamhet - En diskussion om dialog, bildning och pedagogisk utveckling
Synnestvedt, Anita (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2021-01-12)Den här rapporten har sin utgångspunkt i en enkätundersökning av alumner från åren 2008-2018 och i en undersökning av kursrapporter där kursvärderingar ingår från 2010-2018. Här framgår att de kollegiala samtalen och ... -
Kursvärderingar och konstruktiv länkning. En vägledning för utformning av kursvärderingar post-Bologna.
Johansson, Peter; Norman, Marie; Fogelberg, Karin; Petersson, Bengt (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2012-03-02)Många olika perspektiv präglar högskolans verksamhet, vilket också lämnar avtryck i såväl mål som utformning av kursvärderingar. Denna rapport tar som första utgångspunkt att kursvärderingar bör präglas av ett kursutveck ... -
Rum för aktivt lärande. Lärares och studenters upplevelser av undervisning i Göteborgs universitets första Active Learning Classroom.
Alfredsson, Veronica (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-05-16)Lärare och studenter vistas dagligen i lokaler ämnade för undervisning och utbildning av olika slag. Många lärosalar är traditionellt utformade med studenterna sittande i rader och fokus på läraren som befinner sig längst ... -
Utvärdering av PIL-enhetens högskolepedagogiska kurser vt2008–vt2018. En enkätstudie.
Jernås, Margareta; Vigmo, Sylvi (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2021-02-03)Mot bakgrund av tidigare utvärdering (Oldsjö, 2015) av högskolepedagogisk utbildning på Göteborgs universitet, tillsammans med synpunkter som framkommit i kollegiala samtal med kursdeltagare på PIL:s kurser blev det angeläget ...