Kafékultur sett ur gästens synvinkel
Abstract
Ett kafébesök är en informell social händelse och utgör en social paus i vardagen. Med dessa ord har Oddner (2003) klargjort för innebörden av ett kafébesök, eller?
För att vara specifik är syftet med min studie att ta reda på hur gästen upplever ett kafébesök, samt ta reda på om det är någon skillnad på att besöka ett kafé under eftermiddag och kväll. Målet med undersökningen är att generera större kunskap om hur de fem måltidsaspekterna faktiskt utgör en viktig roll vad gäller gästens förväntningar och upplevelser. Ett flertal studier har visat på att olika faktorer påverkar och inverkar den enskilda individens sätt att tolka och uppleva en måltidssituation. Forskning som bland annat bedrivits på Örebro Universitet har såväl inspirerat mig som många andra att forska kring måltidens fem aspekter. Varför dessa aspekter faktiskt är betydelsefulla för hur gästen upplever en måltidssituation redogörs i denna studie. För att besvara problemområdet har jag både gjort observationer och intervjuer på fyra olika kaféer med respektive åtta olika respondenter. Studien visade att intervjurespondenterna insett att samtliga av de fem måltidsaspekter varit tvungna att mer eller mindre samverka med varandra, allt för att få ett tillfredsställt besök. Andra faktorer som också inverkade på måltidsupplevelsen var såväl synen, hörseln som lukten och smaken.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-17Author
Alfaro Guzman, Amais
Keywords
Måltidens fem aspekter
kafé
gäster
Series/Report no.
Restaurangmanager programmet 180 hp
2010
Language
swe