¨Kalorimärkning på café - En försäljnings- och attitydundersökning
Abstract
Bakgrund: Hälsan i Sverige har inte förbättrats på senare år. I U.S.A. finns idag kalorimärkning på vissa restaurang- och caféverksamheter. Tidigare studier har visat att kaloriinnehållet i livsmedel missuppfattas. Man har även kunnat se att medvetenheten har ökat efter kalorimärkningen. För att öka kundvärdet måste man som företag erbjuda gästen någonting utöver det förväntade. Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på om kalorimärkning av caféprodukter kan användas som marknadsföringsverktyg, genom att undersöka hur försäljning påverkas av kalorimärkning, samt hur kalorimärkning uppfattas av cafégäster genom en attitydundersökning. Metod: Försäljningsstudie på en cafékedja där två produkter kalorimärkts samt en enkätstudie om attityder kring kalorimärkning på sex caféer. Resultat: Studie I, en av produkterna ökade sin försäljning med cirka 80 % och en av produkterna hade en försäljningsminskning med 11 %. Studie II, majoriteten skulle påverkas av kalorimärkning samt 40 % av respondenterna (n=50) skulle uppskatta kalorimärkning på caféprodukter. Slutsats: Utifrån resultaten från studie I och studie II kan vi se att kunder inte bara säger att de skulle uppskatta kalorimärkning, utan att de faktiskt skulle köpa produkter som blivit märkta. Det har visats att det finns ett intresse för kalorimärkning och som kommande restaurangmanagers ser vi att man skulle kunna använda märkning av kalorier som ett marknadsföringsverktyg för caféer och restauranger.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-17Author
Andersson, Marina
Peer, Alexandra
Keywords
Attityder
Hälsa
Kalori
Kundvärde
Marknadsföring
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet 180hp
2010
Language
swe