Matkvalitet i förskolan - Hur tre förskoleorganisationer kvalitetssäkrar maten
Sammanfattning
Kvalitet är något som kan innebära olika saker för olika personer eller organisationer. Matkvalitet kan delas in i flera kvalitetsaspekter och några av dessa kvaliteter är näringskvalitet, hygienisk kvalitet, ätkvalitet och miljökvalitet. Beroende på vilken kvalitet som anses viktigast eller vem som är kund kan olika kvaliteter prioriteras. Hur en organisations struktur ser ut påverkar organisationens kvalitetsarbete och det finns flera delar att arbeta med och ta hänsyn till vid kvalitetssäkring. Förskoleorganisationer finns i olika former med kommunala eller privata huvudmän och i olika storlekar. Syftet med denna studie var att undersöka vilka skillnader det fanns mellan hur olika förskoleorganisationer kvalitetssäkrar maten och vilka kvalitetsaspekter man tog hänsyn till. Studien genomfördes som fallstudie vid tre olika förskoleorganisationer. För att samla empirisk data genomfördes intervjuer med de ansvariga för kostverksamheten samt köksansvariga kockar. Det genomfördes observationer vid tillagning av lunch samt information hämtades även från dokument. Resultatet visar att flera delar i kvalitetssäkringsarbetet är lika mellan organisationerna men att det finns stora gradskillnader i vilken omfattning man använder sig av de olika delarna. De största skillnaderna som hittades var organisationernas struktur och ansvarsfördelning samt vilka kvalitetsaspekter som man arbetade mest för. Det var större grad av empowerment i köken, det vill säga frihet till egna beslut, i de mindre organisationerna och ansvarsområdet var bredare jämfört med den stora organisationen. I den stora organisationen är ansvaret fördelat på flera hierarkinivåer och mer specialiserat.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-02-17Författare
Johansson, David
Nyckelord
matkvalitet
kvalitetssäkring
kvalitetsaspekt
förskola
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap, 180 hp
2010
Språk
swe