• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När musik kom till skolmåltiden - Interventionsstudie i skolmåltidsmiljö

Sammanfattning
Dokumenterad erfarenhet av otillfredsställande måltidsmiljö i svenska skolrestauranger och trender på försämrad psykisk hälsa bland svenska barn och ungdomar har föranlett till en fyra dagars interventionsstudie med musik i skolmåltidsmiljö. Studien genomfördes bland maxi-malt 71 grundskoleelever. Syftet med studien var att utforska fenomenet måltidsupplevelse i skolmåltid samt undersöka mängd matavfall för elever från årskurs 2, 3 och 5. Min frågeställ-ning blev i sin tur, vad för eventuella kan musiken mellan människa, hälsa och måltid. Under-sökningsmetoden gick till som en interventionsstudie, i detta fall att tillföra en verklig situa-tion som måltiden med musik och att därefter utvärdera upplevelser och förhållanden. Infor-mation om måltidsupplevelse och mängd matavfall samlades in dels av nyskapande utvärde-ring i form av ett enkelt designat frågeformulär för eleverna, en annan utvärdering för lärare samt registrering av särskilt insamlad matavfalls vikt med våg. Resultat från denna interven-tionsstudie visade tecken på att musik förhöjde måltidsupplevelsen bland undersökningsgrup-perna, dels inom grupperna samt för grupperna som helhet. I denna kontext var interventions-studien av explorativt slag, alltså utforskande i och med den knappa dokumentation som idag finns inom problemområdet. Det utforskande tillvägagångssätt som har tillämpats i denna studie inbjuder och uppmuntrar förhoppningsvis fler undersökare till vidare och djupare stu-dier för att öka förståelsen kring musik i skolmåltidsmiljö och måltidsupplevelse.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24517
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24517_1.pdf (309.1Kb)
Datum
2011-02-17
Författare
Holm, Marcus
Nyckelord
barn
bakgrundsmusik
musikintervention
måltidsmusik
måltidsupplevelse
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet 180 hp
2010
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV