Barnmorskans upplevelse av blivande förstagångsföräldrars behov av stöd inom föräldrautbildningen
Abstract
Att bli föräldrar är en stor händelse i livet och övergången till föräldraskapet förändrar livet
och innebär stort ansvar. Mödrahälsovårdens föräldrautbildning skall förbereda paret inför
denna stora förändring och är i form av gruppträffar som leds av en barnmorska. Syftet med
denna studie var att beskriva hur barnmorskor inom mödrahälsovården upplever blivande
förstagångsföräldrars behov av stöd under graviditeten och hur barnmorskan kan ge stöd
genom föräldrautbildning. Denna studie genomfördes som en kvalitativ intervjuundersökning
och data analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Intervjuer med öppna frågor har
genomförts på fyra olika barnmorskemottagningar i Göteborg och fyra barnmorskor har
intervjuats. Resultatet visade att blivande förstagångsföräldrar är i behov av stöd under
graviditeten i form av; förberedelse inför förlossning genom kunskap, förberedelse inför
övergången till föräldraskap, tillfälle att skapa socialt nätverk och möjlighet till
behovsanpassat stöd. Under intervjuerna framkom det även vad barnmorskorna ansåg om
föräldrautbildningens behov av förändring för att passa dagens blivande föräldrar. Det
framkom även att kvinnor från andra kulturer ofta behöver extra stöd och att det finns behov
av föräldrautbildning på andra språk än svenska. Föräldrautbildning är en grundläggande del
i föräldrastödet och innehållet som ges stämmer överens med vad samtliga intervjuade
barnmorskor ansåg att förstagångsföräldrar behöver för att få en positiv
förlossningsupplevelse och för att vara förberedda inför förändringen i livssituationen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-18Author
Qvicker, Lisa
Palangi, Sheila
Keywords
förlossningsförberedelse
föräldrautbildning
barnmorskans roll
stöd i föräldrarskap
Language
swe