• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IT-Stöd för uppföljning av vård genom mobilbaserad patientinteraktion

IT-Support for aftercare with mobile based patient interaction

Abstract
Det finns idag brister inom vården när det gäller uppföljning av patienter i hemmet. Många patienter skrivs idag ut från sjukhusen innan de är färdigvårdade och har stora behov av uppföljning av sin hälsa. Denna uppföljning är mycket tidskrävande för sjukvårdpersonalen och en ökande arbetsbelastning inom vården leder till bristande uppföljning av existerande patienter. I denna uppsats utvärderas en mobilbaserad applikation kallad CircadianQuestions från företaget CircadianQ AB. Applikationen är en del av en mobilbaserad lösning för att låta användare svara på frågor omsin hälsa, dessa data överförs sedan via krypterad datatrafik och görs tillgänglig för behörig vårdpersonal via ett webbgränssnitt. Utvärderingen av mobilapplikationen genomförs som en heuristisk utvärdering avmobilapplikationen utgående ifrån Nielsens riktlinjer för heuristisk evaluering. Därefter genomförs en praktisk utvärdering av mobilapplikationen, utförd med hjälp av en fokusgrupp som testat applikationen och utvärderat denna genom att svara på två olika enkäter samt delta i kvalitativa djupintervjuer. Den heuristiska utvärderingen visade att mobilapplikationen till stor del hade en god usability. De problemområden där de mest allvarliga felen hittades var inom gränssnittets konsistens samt vissa problem med användarkontrollen. Gensvaret i enkätundersökningen var överlag positivt och de problem fokusgruppen stötte på motsvarade i hög grad de felområden som framkom i den heuristiska utvärderingen. Intervjuerna gav en djupare inblick av hur applikationen upplevdes samt vissa konkreta förbättringsförslag. Det framkom också att de moraliska och etiska frågorna vägde mycket tungt för användarna då applikationen hanterar känsliga uppgifter om folks hälsa.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/24570
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_24570_1.pdf (539.4Kb)
Date
2011-02-21
Author
Svanberg, Fredrik
Norberg, Johan
Keywords
Mobilapplikation
Mobilbaserad eftervård
IT i vården
Usability
Heuristisk utvärdering
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:121
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV