Show simple item record

dc.contributor.authorSvanberg, Fredrik
dc.contributor.authorNorberg, Johan
dc.date.accessioned2011-02-21T10:09:26Z
dc.date.available2011-02-21T10:09:26Z
dc.date.issued2011-02-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24570
dc.description.abstractDet finns idag brister inom vården när det gäller uppföljning av patienter i hemmet. Många patienter skrivs idag ut från sjukhusen innan de är färdigvårdade och har stora behov av uppföljning av sin hälsa. Denna uppföljning är mycket tidskrävande för sjukvårdpersonalen och en ökande arbetsbelastning inom vården leder till bristande uppföljning av existerande patienter. I denna uppsats utvärderas en mobilbaserad applikation kallad CircadianQuestions från företaget CircadianQ AB. Applikationen är en del av en mobilbaserad lösning för att låta användare svara på frågor omsin hälsa, dessa data överförs sedan via krypterad datatrafik och görs tillgänglig för behörig vårdpersonal via ett webbgränssnitt. Utvärderingen av mobilapplikationen genomförs som en heuristisk utvärdering avmobilapplikationen utgående ifrån Nielsens riktlinjer för heuristisk evaluering. Därefter genomförs en praktisk utvärdering av mobilapplikationen, utförd med hjälp av en fokusgrupp som testat applikationen och utvärderat denna genom att svara på två olika enkäter samt delta i kvalitativa djupintervjuer. Den heuristiska utvärderingen visade att mobilapplikationen till stor del hade en god usability. De problemområden där de mest allvarliga felen hittades var inom gränssnittets konsistens samt vissa problem med användarkontrollen. Gensvaret i enkätundersökningen var överlag positivt och de problem fokusgruppen stötte på motsvarade i hög grad de felområden som framkom i den heuristiska utvärderingen. Intervjuerna gav en djupare inblick av hur applikationen upplevdes samt vissa konkreta förbättringsförslag. Det framkom också att de moraliska och etiska frågorna vägde mycket tungt för användarna då applikationen hanterar känsliga uppgifter om folks hälsa.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2010:121sv
dc.subjectMobilapplikationsv
dc.subjectMobilbaserad eftervårdsv
dc.subjectIT i vårdensv
dc.subjectUsabilitysv
dc.subjectHeuristisk utvärderingsv
dc.titleIT-Stöd för uppföljning av vård genom mobilbaserad patientinteraktionsv
dc.title.alternativeIT-Support for aftercare with mobile based patient interactionsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record