dc.contributor.author | Svanberg, Fredrik | |
dc.contributor.author | Norberg, Johan | |
dc.date.accessioned | 2011-02-21T10:09:26Z | |
dc.date.available | 2011-02-21T10:09:26Z | |
dc.date.issued | 2011-02-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24570 | |
dc.description.abstract | Det finns idag brister inom vården när det gäller uppföljning av patienter i hemmet.
Många patienter skrivs idag ut från sjukhusen innan de är färdigvårdade och
har stora behov av uppföljning av sin hälsa. Denna uppföljning är mycket tidskrävande
för sjukvårdpersonalen och en ökande arbetsbelastning inom vården leder
till bristande uppföljning av existerande patienter. I denna uppsats utvärderas
en mobilbaserad applikation kallad CircadianQuestions från företaget CircadianQ
AB. Applikationen är en del av en mobilbaserad lösning för att låta användare svara
på frågor omsin hälsa, dessa data överförs sedan via krypterad datatrafik och görs
tillgänglig för behörig vårdpersonal via ett webbgränssnitt.
Utvärderingen av mobilapplikationen genomförs som en heuristisk utvärdering
avmobilapplikationen utgående ifrån Nielsens riktlinjer för heuristisk evaluering.
Därefter genomförs en praktisk utvärdering av mobilapplikationen, utförd med
hjälp av en fokusgrupp som testat applikationen och utvärderat denna genom att
svara på två olika enkäter samt delta i kvalitativa djupintervjuer.
Den heuristiska utvärderingen visade att mobilapplikationen till stor del hade en
god usability. De problemområden där de mest allvarliga felen hittades var inom
gränssnittets konsistens samt vissa problem med användarkontrollen. Gensvaret i
enkätundersökningen var överlag positivt och de problem fokusgruppen stötte på
motsvarade i hög grad de felområden som framkom i den heuristiska utvärderingen.
Intervjuerna gav en djupare inblick av hur applikationen upplevdes samt vissa
konkreta förbättringsförslag. Det framkom också att de moraliska och etiska
frågorna vägde mycket tungt för användarna då applikationen hanterar känsliga
uppgifter om folks hälsa. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2010:121 | sv |
dc.subject | Mobilapplikation | sv |
dc.subject | Mobilbaserad eftervård | sv |
dc.subject | IT i vården | sv |
dc.subject | Usability | sv |
dc.subject | Heuristisk utvärdering | sv |
dc.title | IT-Stöd för uppföljning av vård genom mobilbaserad patientinteraktion | sv |
dc.title.alternative | IT-Support for aftercare with mobile based patient interaction | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |