• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En mirakelkur som barnen klarar med bravur

En studie av Ale kommuns satsning på att ge alla elever i årskurserna 1-3 varsin egen bärbar dator

Sammanfattning
Titel: En mirakelkur som barnen klarar med bravur? En studie av Ale kommuns satsning på att ge alla elever i årskurserna 1 - 3 varsin egen bärbar dator Författare: Sofia Pettersson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, vid Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2010 Uppdragsgivare: Ale kommun (i samarbete med medieinriktningen på lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet) Handledare: Annika Bergström Antal ord: 19 355 ord, inklusive försättsblad och bilagor (49 sidor) Syfte: Syftet är att studera vilken betydelse datorn i klassrummet kan ha för synen på undervisning samt för relationen mellan elev och lärare. Metod: Kvalitativa intervjuer Material: Intervjuer med sex stycken lågstadielärare inom två olika kommuner Huvudresultat: I denna studie har jag kunnat se att datorer i klassrummet (En-till-En) kan bidra till att göra barn mer källkritiska och att ge dem ett mer kritiskt förhållningssätt, jämfört med barn i en kommun utan En-till-En. Precis som att En-till-En driver fram ett kritiskt förhållningssätt verkar det även kunna bidra till att minska generationsklyftorna mellan elever och lärare. Lärarna i min studie tror att En-till-En tvingar fram en mindre klyfta mellan generationerna eftersom vuxna måste lära sig tekniken samt sitta mer vid datorerna för att kunna förstå barnens skolgång. Däremot tror lärarna inte att barnen litar mer på internet än på läraren och de känner inte att deras auktoritet har hotats sedan En-till-En startade. Beroende på om lärarna är en del av En-till-En eller inte har de olika syn på undervisning och på datorns roll i undervisningen, förmodligen på grund av erfarenheter och förkunskaper kring datorer och från projektet i stort. En-till-En är i de flesta fall positivt för barns läs- och skrivinlärning, samspel, förståelse, motivation och sociala kommunikation. Man måste samtidigt komma ihåg att det inte är tekniken som skapar förutsättningarna, utan att det är lärarens arbetssätt och inställning som är avgörande. Att de yngsta barnen är en del av En-till-En är positivt eftersom de därmed redan från tidiga åldrar lär sig att se på datorn som ett arbetsredskap.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24586
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_24586_1.pdf (513.0Kb)
Datum
2011-02-22
Författare
Pettersson, Sofia
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C730
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV