"Man väntar inte på något längre..."
I huvudet på framtidens mediekonsumenter - hur tänker, känner och agerar de?
Abstract
Titel ”Man väntar inte på något längre… ”
I huvudet på framtidens mediekonsumenter - hur tänker,
känner och agerar de?
Författare Cornelia Andersson och Emma Ask
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid
Institutionen för journalistik och masskommunikation,
Göteborgs universitet
Termin Höstterminen 2010
Handledare Ingela Wadbring
Uppdragsgivare Sveriges Radio. Kontaktperson: Ingrid Östlund, Chef Publik
& Omvärld.
Sidantal 52, inklusive bilagor
Antal ord 15 346 st.
Syfte Att analysera mediernas roll i unga vuxnas liv.
Metod och material Samtalsintervjuer med åtta unga vuxna inom ålderspannet
20-25 år gamla, som har flyttat från föräldrahemmen.
Huvudresultat
Studiens huvudresultat var fem teman som visade sig ha betydelse för de unga vuxnas
medieanvändning. Dessa var: tid, ekonomi, tillgänglighet, påverkan och status.
Detta är sådana faktorer som i olika utsträckning har inverkan på respondenternas medieanvändning. Dessa teman hittades inom ramen för de teoretiska
utgångspunkterna identitet, livsstil och sociala strukturer som studien utgått ifrån.
Studiens har visat att medier upptar en stor del utav unga vuxnas liv, och är
betydande för den personliga och sociala identiteten. Sociala strukturer samspelar
med habitus när de kommer till vad medierna har för betydelse som uttrycksform för unga vuxna. I studien har urskiljts att de unga vuxnas omgivande strukturerna, identitet och livsstil påverkas av aspekter så som tid, ekonomi, tillgänglighet,
påverkan och status och det tycks vara dessa som är centrala för deras medieanvändning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-02-22Author
Andersson, Cornelia
Ask, Emma
Series/Report no.
Examensarbete
C731
Language
swe