• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Man väntar inte på något längre..."

I huvudet på framtidens mediekonsumenter - hur tänker, känner och agerar de?

Abstract
Titel ”Man väntar inte på något längre… ” I huvudet på framtidens mediekonsumenter - hur tänker, känner och agerar de? Författare Cornelia Andersson och Emma Ask Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet Termin Höstterminen 2010 Handledare Ingela Wadbring Uppdragsgivare Sveriges Radio. Kontaktperson: Ingrid Östlund, Chef Publik & Omvärld. Sidantal 52, inklusive bilagor Antal ord 15 346 st. Syfte Att analysera mediernas roll i unga vuxnas liv. Metod och material Samtalsintervjuer med åtta unga vuxna inom ålderspannet 20-25 år gamla, som har flyttat från föräldrahemmen. Huvudresultat Studiens huvudresultat var fem teman som visade sig ha betydelse för de unga vuxnas medieanvändning. Dessa var: tid, ekonomi, tillgänglighet, påverkan och status. Detta är sådana faktorer som i olika utsträckning har inverkan på respondenternas medieanvändning. Dessa teman hittades inom ramen för de teoretiska utgångspunkterna identitet, livsstil och sociala strukturer som studien utgått ifrån. Studiens har visat att medier upptar en stor del utav unga vuxnas liv, och är betydande för den personliga och sociala identiteten. Sociala strukturer samspelar med habitus när de kommer till vad medierna har för betydelse som uttrycksform för unga vuxna. I studien har urskiljts att de unga vuxnas omgivande strukturerna, identitet och livsstil påverkas av aspekter så som tid, ekonomi, tillgänglighet, påverkan och status och det tycks vara dessa som är centrala för deras medieanvändning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24587
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_24587_1.pdf (434.6Kb)
Date
2011-02-22
Author
Andersson, Cornelia
Ask, Emma
Series/Report no.
Examensarbete
C731
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV