Tror man på Troman?
Kommunikation, relation och förtroende mellan kund och företag.
Sammanfattning
Titel:
Tror man på Troman? - Kommunikation, relation och förtroende mellan kund och företag.
Författare:
Amanda Bengtsson och Liza Olsson
Uppdragsgivare:
Troman AB
Kurs:
Examensarbete i Medie- och
kommunikationsvetenskap vid institutionen för
journalistik, medier kommunikation
Termin:
Höstterminen 2010
Handledare:
Marie Grusell
Sidantal:
37 sidor, 13368 ord.
Syfte:
Att ta reda på hur kommunikationen mellan kunderna och Troman påverkar förtroendeskapandet
Metod:
Kvantitativ webbenkät och kvalitativ samtalsintervju
Material:
Webbenkät med 65 svarande av totalt 150 kunder samt en samtalsintervju med Tromans VD.
Huvudresultat:
Resultatet visade att kunderna har förtroende för Troman. Undersökningen visade först och främst
att kunderna kommunicerade helst via telefon och mejl, framförallt om support och endast någon gång per år eller en till flera gånger i halvåret. Kunderna upplever Troman som ett öppet och inbjudande företag som lyssnar på dem. Detta är alla faktorer som påverkar förtroendeskapandet i relationen.
Troman själva hade gärna kommunicerat lite oftare med sina kunder, även om inte kunderna måste vara de som tar kontakt. Troman är av den fasta övertygelsen att de lättare håller kvar kunden, och stärker banden i relationen om man kommunicerar frekvent och på ett personligt sätt. Detta görs via strategisk kommunikation, pseudohändelser i form av användardagarna och genom policys för hur de ska bete och klä sig i mötet med kund.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011-02-22Författare
Bengtsson, Amanda
Olsson, Liza
Nyckelord
Business-to-business
Psuedo-händelse
Kommunikation
Förtroende
Relation
Småföretag
Retorik
Pr
Image
Kund
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C732
Språk
swe