• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Marknadsföring inom restaurangbranschen - En kvalitativ undersökning av 5 krögares syn på marknadsföring

Sammanfattning
Intresset för denna uppsats väcktes av att vi anser att marknadsföring har fått för lite utrymme i vår utbildning vid Göteborgs universitet inom restaurangmanagerprogramet. I tider av lågkonjunktur finns det mindre ekonomiskt spelrum och vikten att då kunna marknadsföra sig är grundläggande för att överleva inom restaurangbranschen. Genom att utföra kvalitativa intervjuer på fem restauranger och en reklambyrå i Göteborgs stad har vi försökt att skapa oss en bild av hur krögare och en reklambyrå arbetar och tänker när det kommer till marknadsföringsrelaterade ämnen. Intervjuerna utfördes på verksamheter med liknande storlek och läge med vissa undantag. Resultatet visar på att flera av krögarna är medvetna om behovet av marknadsföring men att de inte lägger någon större vikt vid marknadsföring när det kommer till konkreta frågor gällande budgetering och planering av marknadsföring. Orsakerna uppgavs bland annat vara brist på kunskap samt avsaknaden av ekonomiska resurser. Flertalet uppgav att Internet och Webbsidor var det enklaste och mest kostnadseffektivaste sättet att marknadsföra sig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24646
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24646_1.pdf (280.0Kb)
Datum
2011-02-24
Författare
Käll, Anders
Uggla, Wilhelm
Nyckelord
Marknadsföring
restaurang
Göteborg
ekonomi
Serie/rapportnr.
Restaurangmanagerprogrammet, 180hp
2009
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV