• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Restaurangpersonalens uppfattningar om ostronkonsumtion - En kvalitativ studie på fem restauranger i Göteborg

Abstract
Den svenska importen av ostron har ökat explosionsartat under en femårsperiod. Från 34 ton år 2002 till 325 ton år 2007, en ökning på över 900 procent, vilket kan tyda på att det råder en ostrontrend i Sverige. Trots att tidigare studier visat på ett antal faktorer som påverkar konsumtionen av ostron är dessa till största del inriktade på konsumtion i hemmamiljö. Hur konsumtionen ser ut på restaurang och framförallt hur den huvudsakliga målgruppen i denna miljö ser ut är ämnen som berörs väldigt lite. Syftet med studien var att, med hjälp av en kvalitativ metod, undersöka hur ostronkonsumtionen ser ut på ett antal restauranger i Göteborg. För att genomföra undersökningen använde vi oss av kvalitativa intervjuer. I arbetet med studien genomfördes även en förundersökning som legat till grund för utformningen av de kvalitativa intervjuerna. Anledningen till att restaurangerna serverar ostron grundar sig i ett antal faktorer. De som främst nämns är att ostron förknippas med lyx och flärd samt att det i flera fall anses vara en självklarhet att ha ostron på menyn då de benämns som en ”klassiker”. Konsumtionen av ostron på restaurangerna ser ganska lika ut. Restauranggäster föredrar sina ostron naturella med tillbehör som citron och scharlottenlöksvinigrette. I den mån möjlighet finns väljer man att konsumera svenska framför importerade ostron. Överlag varierar bilden av den typiska ostrongästen. I Studien kunde dock ett antal dominerande faktor urskiljas. Dessa var ålder, kön, ekonomi och geografi där gästens bakgrund påverkade konsumtionen. Ett exempel på den typiska gästen, enligt dessa faktorer, är en äldre man med god ekonomi som är bosatt i en större stad.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24673
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24673_1.pdf (400.8Kb)
Date
2011-02-24
Author
Björklund, Patrik
Persson, Daniel
Keywords
Ostron
Konsumtion
Restaurang
Kvalitativa intervjuer
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet 180 hp
2009
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV