Restaurangpersonalens uppfattningar om ostronkonsumtion - En kvalitativ studie på fem restauranger i Göteborg
Abstract
Den svenska importen av ostron har ökat explosionsartat under en femårsperiod. Från 34 ton år
2002 till 325 ton år 2007, en ökning på över 900 procent, vilket kan tyda på att det råder en
ostrontrend i Sverige. Trots att tidigare studier visat på ett antal faktorer som påverkar
konsumtionen av ostron är dessa till största del inriktade på konsumtion i hemmamiljö. Hur
konsumtionen ser ut på restaurang och framförallt hur den huvudsakliga målgruppen i denna
miljö ser ut är ämnen som berörs väldigt lite.
Syftet med studien var att, med hjälp av en kvalitativ metod, undersöka hur ostronkonsumtionen
ser ut på ett antal restauranger i Göteborg. För att genomföra undersökningen använde vi oss av
kvalitativa intervjuer. I arbetet med studien genomfördes även en förundersökning som legat till
grund för utformningen av de kvalitativa intervjuerna.
Anledningen till att restaurangerna serverar ostron grundar sig i ett antal faktorer. De som främst
nämns är att ostron förknippas med lyx och flärd samt att det i flera fall anses vara en självklarhet
att ha ostron på menyn då de benämns som en ”klassiker”. Konsumtionen av ostron på
restaurangerna ser ganska lika ut. Restauranggäster föredrar sina ostron naturella med tillbehör
som citron och scharlottenlöksvinigrette. I den mån möjlighet finns väljer man att konsumera
svenska framför importerade ostron.
Överlag varierar bilden av den typiska ostrongästen. I Studien kunde dock ett antal dominerande
faktor urskiljas. Dessa var ålder, kön, ekonomi och geografi där gästens bakgrund påverkade
konsumtionen. Ett exempel på den typiska gästen, enligt dessa faktorer, är en äldre man med god
ekonomi som är bosatt i en större stad.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-24Author
Björklund, Patrik
Persson, Daniel
Keywords
Ostron
Konsumtion
Restaurang
Kvalitativa intervjuer
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet 180 hp
2009
Language
swe