• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det mångkulturella mötet. En studie om mötet och samverkan mellan svenska pedagoger och föräldrar med invandrarbakgrund i förskolan.

Sammanfattning
Abstract Institution Göteborgs Universitet Institutionen för pedagogik och didaktik Arbetets titel Det mångkulturella mötet. En studie om mötet och samverkan mellan svenska pedagoger och föräldrar med invandrarbakgrund i förskolan. Arbetets art Examensuppsats 10 poäng, nya lärarprogrammet Sidantal 31 Författare Malin Zetherström Handledare Ingrid Johansson Examinator Ann-Charlotte Mårdsjö Tidpunkt Höstterminen 2005 Syfte Syftet med studien är att undersöka hur mötet mellan svenska pedagoger och föräldrar med annan kulturell och etnisk bakgrund än den svenska kan gestalta sig i en mångkulturell förskola. Särskilt intresse läggs vid vilka möjligheter respektive svårigheter de båda parterna upplever att samverkan ger upphov till, samt vilka förväntningar de har på barnens förskolevistelse, utifrån att det är olika kulturer som möts. Material och metod Uppsatsen bygger på tidigare forskning och litteratur inom ämnet samt på en fallstudie, i form av kvalitativa intervjuer med ett arbetslag och utvalda föräldrar på en och samma förskola. Slutsatser En mångkulturell samverkan leder till nytänkande och ökad insikt och kunskap om andra kulturer och andra människors levnadssätt, vilket kan öka toleransen gentemot det som är annorlunda. Samverkan försvåras avsevärt av språksvårigheter. Det faktum att det är olika kulturer som möts gör att det ibland uppstår kulturkrockar mellan pedagogerna och föräldrarna. Föräldrarna ser en mycket tydlig gräns mellan verksamheten i förskola och skola. Pedagogerna anser att det råder stora skillnader mellan synen på det pedagogiska arbetet mellan dem och föräldrarna.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/246
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-062.pdf (395.1Kb)
Datum
2005
Författare
Zetherström, Malin
Serie/rapportnr.
ht05 2611-062
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV