dc.contributor.author | Åberg, Lena | |
dc.date.accessioned | 2011-02-28T14:22:50Z | |
dc.date.available | 2011-02-28T14:22:50Z | |
dc.date.issued | 2011-02-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24729 | |
dc.description.abstract | Det råder okunnighet om slöjdundervisningens betydelse för lärande och utveckling. Slöjdämnets
kunskapskvalitéer har inte uppmärksammats, varken i skolan eller utanför, varför debatten
om slöjdämnets didaktiska och pedagogiska möjligheter ofta grundas på fördomar och
allmänt tyckande. En vanligt förekommande uppfattning om slöjd är att det är slöjdföremålen
i sig som är det egentliga ämnesinnehållet. I själva verket är det arbetsprocessen, slöjdprocessen,
som står i fokus samt det lärande som är en följd av slöjdämnets arbetssätt. Produkten blir
ett bevis på nedlagt arbete.
Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärande kan synliggöras genom slöjdprocessen.
Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre forskningsfrågor nämligen
hur lärarna beskriver att eleverna arbetar i slöjdprocessen, hur eleverna beskriver att de arbetar
i slöjdprocessen samt hur lärandet främjas för eleverna genom slöjdprocessen.
För att uppnå syftet valdes en studie med kvalitativ ansats. Genom enkäter med både öppna
frågor och fasta svarsalternativ till såväl slöjdlärarna som till deras elever söktes svar på
forskningsfrågorna. Svaren från 11 slöjdlärare och 181 elever analyserades tillsammans med
gällande styrdokument och tidigare forskning om lärande och slöjd.
Av såväl slöjdlärarnas som elevernas svar på enkäten framgick att förhållandet mellan lärare
och elever är mycket gott. Elevernas trivsel och arbetsglädje har stor betydelse för deras motivation,
inte enbart för slöjd, utan också för skolarbete i övrigt. Det framgick vidare att lärarna
arbetar enligt slöjdprocessens intentioner varvid eleverna får arbeta i en verklig lärandeprocess,
men det var oklart hur eleverna dokumenterar och värderar sin arbetsinsats genom hela
processen. Därigenom synliggörs inte hela lärandet för eleverna, varför de saknar möjlighet
att fullständigt tillgodogöra sig slöjdprocessens väg till lärande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats i slöjd | sv |
dc.relation.ispartofseries | September 2010 | sv |
dc.subject | Slöjd | sv |
dc.subject | Slöjdprocessen | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.title | Slöjdprocessen, en väg till lärande | sv |
dc.title.alternative | The Sloyd process, a way of learning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |