• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Magisteruppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Magisteruppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjdprocessen, en väg till lärande

The Sloyd process, a way of learning

Sammanfattning
Det råder okunnighet om slöjdundervisningens betydelse för lärande och utveckling. Slöjdämnets kunskapskvalitéer har inte uppmärksammats, varken i skolan eller utanför, varför debatten om slöjdämnets didaktiska och pedagogiska möjligheter ofta grundas på fördomar och allmänt tyckande. En vanligt förekommande uppfattning om slöjd är att det är slöjdföremålen i sig som är det egentliga ämnesinnehållet. I själva verket är det arbetsprocessen, slöjdprocessen, som står i fokus samt det lärande som är en följd av slöjdämnets arbetssätt. Produkten blir ett bevis på nedlagt arbete. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärande kan synliggöras genom slöjdprocessen. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre forskningsfrågor nämligen hur lärarna beskriver att eleverna arbetar i slöjdprocessen, hur eleverna beskriver att de arbetar i slöjdprocessen samt hur lärandet främjas för eleverna genom slöjdprocessen. För att uppnå syftet valdes en studie med kvalitativ ansats. Genom enkäter med både öppna frågor och fasta svarsalternativ till såväl slöjdlärarna som till deras elever söktes svar på forskningsfrågorna. Svaren från 11 slöjdlärare och 181 elever analyserades tillsammans med gällande styrdokument och tidigare forskning om lärande och slöjd. Av såväl slöjdlärarnas som elevernas svar på enkäten framgick att förhållandet mellan lärare och elever är mycket gott. Elevernas trivsel och arbetsglädje har stor betydelse för deras motivation, inte enbart för slöjd, utan också för skolarbete i övrigt. Det framgick vidare att lärarna arbetar enligt slöjdprocessens intentioner varvid eleverna får arbeta i en verklig lärandeprocess, men det var oklart hur eleverna dokumenterar och värderar sin arbetsinsats genom hela processen. Därigenom synliggörs inte hela lärandet för eleverna, varför de saknar möjlighet att fullständigt tillgodogöra sig slöjdprocessens väg till lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24729
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24729_1.pdf (1.442Mb)
Datum
2011-02-28
Författare
Åberg, Lena
Nyckelord
Slöjd
Slöjdprocessen
Lärande
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats i slöjd
September 2010
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV