• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att sätta likvärdiga betyg

Hem- och konsumentkunskapslärares strategier för att skapa ett betygsunderlag.

Abstract
Bakgrunden till undersökningen bottnar i en, från vår sida, saknad av djupare utbildning kring betygsättning och bedömning inom lärarutbildningens inriktning hem- och konsumentkunskap. Men också ett intresse för tillvägagångssättet vid bedömningen i ett ämne som inte enbart innefattar katederundervisning utan också undervisning med matlagning i kök. Med detta som grund växte undersökningen och uppsatsen fram. Syftet för studien var att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap går tillväga för att samla in ett betygsgrundande underlag. För att besvara syftet valdes en kvalitativ metod, intervju. Studiens resultat grundar sig på fem intervjuer med fem lärare som undervisar i hem- och konsumentkunskap med varierande erfarenhet i yrket. Urvalet har gjorts som ett bekvämlighetsurval. I resultatet behandlas kunskap-i-handling, strategier för insamling av betygsunderlag, styrdokumenten och likvärdig bedömning. Resultatet visar på att alla lärare skiljer på praktisk och teoretisk undervisning och att många av dem menar att tyngdpunkten ligger på det praktiska. Gällande själva begreppet kunskap-i-handling visade det sig att ingen av lärarna uttalat använder sig av begreppet. Tre av lärarna praktiserar en sådan undervisning men benämner den annorlunda. Resultatet visade också att betygskriterierna används i olika utsträckning i undervisningen. En del av lärarna tar upp betygskriterierna i början av terminen, en lärare använder dem hela tiden och andra försöker förtydliga för eleverna med egna ord eller endast vad lektionen syftar till. Samtal kring betygssättning i lärarlagen förekommer men utsträckningen skiljer sig från skola till skola.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24732
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24732_1.pdf (326.6Kb)
Date
2011-02-28
Author
Enwall, Frida
Norberg, Emma
Pettersson, Caroline
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
kunskap-i-handling
likvärdig bedömning
strategier för betygsunderlag
styrdokument
kursplan
Series/Report no.
Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap
Juni 2008
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV