• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att sätta likvärdiga betyg

Hem- och konsumentkunskapslärares strategier för att skapa ett betygsunderlag.

Sammanfattning
Bakgrunden till undersökningen bottnar i en, från vår sida, saknad av djupare utbildning kring betygsättning och bedömning inom lärarutbildningens inriktning hem- och konsumentkunskap. Men också ett intresse för tillvägagångssättet vid bedömningen i ett ämne som inte enbart innefattar katederundervisning utan också undervisning med matlagning i kök. Med detta som grund växte undersökningen och uppsatsen fram. Syftet för studien var att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap går tillväga för att samla in ett betygsgrundande underlag. För att besvara syftet valdes en kvalitativ metod, intervju. Studiens resultat grundar sig på fem intervjuer med fem lärare som undervisar i hem- och konsumentkunskap med varierande erfarenhet i yrket. Urvalet har gjorts som ett bekvämlighetsurval. I resultatet behandlas kunskap-i-handling, strategier för insamling av betygsunderlag, styrdokumenten och likvärdig bedömning. Resultatet visar på att alla lärare skiljer på praktisk och teoretisk undervisning och att många av dem menar att tyngdpunkten ligger på det praktiska. Gällande själva begreppet kunskap-i-handling visade det sig att ingen av lärarna uttalat använder sig av begreppet. Tre av lärarna praktiserar en sådan undervisning men benämner den annorlunda. Resultatet visade också att betygskriterierna används i olika utsträckning i undervisningen. En del av lärarna tar upp betygskriterierna i början av terminen, en lärare använder dem hela tiden och andra försöker förtydliga för eleverna med egna ord eller endast vad lektionen syftar till. Samtal kring betygssättning i lärarlagen förekommer men utsträckningen skiljer sig från skola till skola.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24732
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24732_1.pdf (326.6Kb)
Datum
2011-02-28
Författare
Enwall, Frida
Norberg, Emma
Pettersson, Caroline
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
kunskap-i-handling
likvärdig bedömning
strategier för betygsunderlag
styrdokument
kursplan
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap
Juni 2008
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV