dc.contributor.author | Bornefalk, Cathrin | |
dc.contributor.author | Eriksson, Anna | |
dc.date.accessioned | 2011-02-28T14:59:14Z | |
dc.date.available | 2011-02-28T14:59:14Z | |
dc.date.issued | 2011-02-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24733 | |
dc.description.abstract | Skolverket (2005) menar att den svenska skolan behöver en gemensam målsättning då det gäller arbetet med inflytande i skolan. Forskare i ämnet är eniga om elevinflytandets goda verkningar, men skiljer sig i uppfattning om vilka förutsättningar som krävs, hur omfattande arbetet med elevinflytande i skolan bör vara och hur det kan utformas. Skolämnet hem- och konsumentkunskap bygger på fyra perspektiv som skall genomsyra undervisningen. Syftet med ämnet hem- och konsumentkunskap är att skapa erfarenheter inom fyra kunskapsområden nämligen social gemenskap, mat och måltider, boende samt konsumentekonomi. Skolans styrdokument är tydliga med att elevinflytande skall vara ett inslag i skolan. Nationella Utvärderingen (2003) visar att lärares och elevers uppfattning angående omfattningen av inflytande skiljer sig. Denna kvantitativa undersökning utfördes i fyra niondeklasser och syftade till att undersöka elevers erfarenheter och önskemål gällande inflytande i skolämnet hem- och konsumentkunskap. För att kunna undersöka detta utförde vi enkätundersökningar. Studiens resultat visade att färre elever anser sig få vara med och påverka undervisningen i förhållande till hur många elever som vill vara med och planera undervisningen. Resultatet visade vidare att en majoritet av elever är nöjda men undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.relation.ispartofseries | Juni 2009 | sv |
dc.subject | elevinflytande | sv |
dc.subject | styrdokument | sv |
dc.subject | hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.subject | erfarenheter | sv |
dc.subject | önskemål | sv |
dc.title | Elevinflytande en fråga om att se det stora i det lilla? | sv |
dc.title.alternative | Om skolämnet hem- och konsumentkunskap ur ett elevperspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |