Elevinflytande en fråga om att se det stora i det lilla?
Om skolämnet hem- och konsumentkunskap ur ett elevperspektiv
Abstract
Skolverket (2005) menar att den svenska skolan behöver en gemensam målsättning då det gäller arbetet med inflytande i skolan. Forskare i ämnet är eniga om elevinflytandets goda verkningar, men skiljer sig i uppfattning om vilka förutsättningar som krävs, hur omfattande arbetet med elevinflytande i skolan bör vara och hur det kan utformas. Skolämnet hem- och konsumentkunskap bygger på fyra perspektiv som skall genomsyra undervisningen. Syftet med ämnet hem- och konsumentkunskap är att skapa erfarenheter inom fyra kunskapsområden nämligen social gemenskap, mat och måltider, boende samt konsumentekonomi. Skolans styrdokument är tydliga med att elevinflytande skall vara ett inslag i skolan. Nationella Utvärderingen (2003) visar att lärares och elevers uppfattning angående omfattningen av inflytande skiljer sig. Denna kvantitativa undersökning utfördes i fyra niondeklasser och syftade till att undersöka elevers erfarenheter och önskemål gällande inflytande i skolämnet hem- och konsumentkunskap. För att kunna undersöka detta utförde vi enkätundersökningar. Studiens resultat visade att färre elever anser sig få vara med och påverka undervisningen i förhållande till hur många elever som vill vara med och planera undervisningen. Resultatet visade vidare att en majoritet av elever är nöjda men undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-28Author
Bornefalk, Cathrin
Eriksson, Anna
Keywords
elevinflytande
styrdokument
hem- och konsumentkunskap
erfarenheter
önskemål
Series/Report no.
Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap
Juni 2009
Language
swe