dc.contributor.author | Blyberg, Andreas | |
dc.contributor.author | Widholm Löfgren, Isabelle | |
dc.contributor.author | Norström, Monica | |
dc.date.accessioned | 2011-02-28T15:11:57Z | |
dc.date.available | 2011-02-28T15:11:57Z | |
dc.date.issued | 2011-02-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24734 | |
dc.description.abstract | Begreppet hälsa kan beskrivas som ett tillstånd eller en process, men även som ett resultat, mål eller medel.
Enligt WHO (1948) finns det tre aspekter av hälsa; den fysiska, psykiska och mentala hälsan. Dessa är de
mest använda och accepterade grundsynen och används i detta arbete for att diskutera hälsa.
Syftet med studien var att undersöka uppfattningar kring perspektivet hälsa hos några lärare som undervisar
i hem- och konsumentkunskap. Ett delsyfte innebär också att ta reda på hur lärarna relaterade undervisningen
till styrdokumentens riktlinjer.
Studiens datamaterial baserades på kvalitativa intervjuer med sex lärare i hem- och konsumentkunskap.
Av resultatet kan man konstatera att lärarna överlag såg hälsoperspektivet i undervisningen som en helhet.
De vill ge eleverna verktyg för att de senare i livet skulle kunna klara sig själva. Lärarna menade att hämmande
effekter för undervisningen inom hälsoperspektivet handlade om kunskaper. De syftade på att elevernas
dåliga tidigare kunskaper eller "felaktig'; kunskap var en hämmande faktor men även tiden likaså.
Slutsatsen i denna studie är att det krävs kunskap och engagemang för att kunna driva en hälsofrämjande
skolutveckling i ämnet hem- och konsumentkunskap. Då behövs resurser och utbildning i ämnet hälsa och
detta kan göras genom att stärka de berörda lärarna med kompetensutveckling'
Hem- och konsumentkunskapen har minst antal timmar enligt timplanen i grundskolan, varpå man kan
börja reflektera om det är rimligt att ämnet ska ha lika många strävans- och uppnåendemål som andra ämnen
med större timplan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Lärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskap | sv |
dc.relation.ispartofseries | Maj 2010 | sv |
dc.subject | Hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.subject | hälsa | sv |
dc.subject | kursplan | sv |
dc.subject | lärare | sv |
dc.title | Hem- och konsumentkunskapslärares uppfathingar om | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |