• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Provutveckling i hem- och konsumentkunskap

Lärares och elevers synpunkter

Sammanfattning
Flera undersökningar har visat att grundskoleelevers kunskaper inte bedöms på ett likvärdigt sätt. Olika satsningar har skett från Skolverkets sida där syftet varit att öka likvärdigheten i bedömningen. En sådan satsning från Skolverket är utvecklingen av en prov- och bedömningsbank för hem- och konsumentkunskap. Avsikten med prov- och bedömningsbanken är att erbjuda lärare stöd för att bedöma elevers kunskap och att bedömningen ska bli mer likvärdig nationellt. Syftet med examensarbete var att ta reda på hur ett prov som utvecklats för prov- och bedömningsbanken fungerade i praktiken. Jag fick möjlighet att följa arbetet i den fas som kallas utprövning, det vill säga när ett prov testades av elever och bedömdes av deras lärare. I min studie har jag använt observationer, intervjuer och ett frågeformulär, vilket innebär en form av triangulering. I resultatet redovisas vad som händer i klassrummet under utprövningen samt lärarnas och elevernas synpunkter på provet. Vid observationer framkom att eleverna tyckte att provet var för omfattande. Av intervjuer med lärare framkom att elevernas svar var svåra att bedöma, att frågorna behövde förtydligas och att kriterierna som låg till grund för bedömningen inte var tillräckligt distinkta. Elevenkäter visade att frågorna i provet upplevdes som viktiga av många elever eftersom de handlade om ekonomi, miljö och hälsa. En del elever ansåg att frågorna skulle vara klarare och tydligare och att de borde få tillräcklig tid för att genomföra provet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24738
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24738_1.pdf (257.6Kb)
Datum
2011-02-28
Författare
Fiallo Hedqvist, Mireya
Nyckelord
Prov
autentiska prov,
bedömning
prov- och bedömningsbanken
utprövning
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap
September 2009
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV