Den prestigefyllda stjärnan - Uppfattningar om att ha en stjärna i Guide Michelin
Abstract
Under vår utbildning har vi hört talas om Guide Michelin. Guiden anses vara det viktigaste
bedömningssystemet inom restaurangbranschen. Vilka de exakta kriterier är eller hur man
inom branschen uppfattar detta bedömningssystem, är frågor som studien ämnar besvara. I
bakgrunden tar vi upp restauranghistoria som kort beskriver restaurangbranschens framväxt
under 1900-talet och hur samhällets syn på serveringsyrket förändrats under samma tidsepok.
Det finns ett antal faktorer som påverkar hur en måltid upplevs. Dessa har stor betydelse i
dagens samhälle då vi har gått från tillverkningsindustri till upplevelseindustri. Denna
utveckling har en direkt påverkan på tjänstedominerade verksamheter som till exempel
restauranger. I och med detta betonas tjänstekvalitet och kvalitetssäkring i företagens
marknadsföring. Inom restaurangbranschen ses bedömningssystem som ett
kvalitetssäkringsverktyg. Guide Michelin, Uteätarna (GP) och White Guide tas upp och
beskrivs för att förtydliga detta. Syftet med vår studie var att undersöka de upplevda
uppfattningarna av att ha en stjärna på krogen. Undersökningen gjordes ur
ägarens/personalens perspektiv. Hur upplever samt påverkas personalen/krögaren av denna
utmärkelse samt vilka effekter har den på krogen. Metoden bestod av kvalitativa intervjuer
med ägare och personal på fyra av de krogar som har en stjärna. Första kontakten med
respondenterna skedde via missivbrev sedan per telefon då tid och plats bokades för
intervjuerna. Sammanlagt genomfördes sex intervjuer. Intervjuerna spelades in och
omarbetades till textmaterial, vilket ligger till grund för vårt resultat. Resultatet visar att det
finns variationer i de upplevda uppfattningarna om fenomenet att ha en stjärna.
Respondenterna upplever stjärnan som en positiv utmärkelse som dessutom höjer krogens
status, de är alla stolta över att arbeta på en sådan krog. Samtidigt medger två respondenter
att pressen, för att inte tappa stjärnan, på deras respektive arbetsplats är relativt stor.
Respondenterna upplever att i samband med krogens utmärkelse höjs gästernas förväntningar.
Tre av sex respondenter upplever det även som svårare att få en stjärna i Sverige än
exempelvis i Frankrike.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-02Author
Jaila, Nonglak
Sarge, Isabelle
Keywords
Guide Michelin
bedömningssystem
krogen
stjärna och måltidsupplevelse
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet 180 hp
2008
Language
swe