Visa enkel post

dc.contributor.authorJaila, Nonglak
dc.contributor.authorSarge, Isabelle
dc.date.accessioned2011-03-02T12:39:32Z
dc.date.available2011-03-02T12:39:32Z
dc.date.issued2011-03-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24778
dc.description.abstractUnder vår utbildning har vi hört talas om Guide Michelin. Guiden anses vara det viktigaste bedömningssystemet inom restaurangbranschen. Vilka de exakta kriterier är eller hur man inom branschen uppfattar detta bedömningssystem, är frågor som studien ämnar besvara. I bakgrunden tar vi upp restauranghistoria som kort beskriver restaurangbranschens framväxt under 1900-talet och hur samhällets syn på serveringsyrket förändrats under samma tidsepok. Det finns ett antal faktorer som påverkar hur en måltid upplevs. Dessa har stor betydelse i dagens samhälle då vi har gått från tillverkningsindustri till upplevelseindustri. Denna utveckling har en direkt påverkan på tjänstedominerade verksamheter som till exempel restauranger. I och med detta betonas tjänstekvalitet och kvalitetssäkring i företagens marknadsföring. Inom restaurangbranschen ses bedömningssystem som ett kvalitetssäkringsverktyg. Guide Michelin, Uteätarna (GP) och White Guide tas upp och beskrivs för att förtydliga detta. Syftet med vår studie var att undersöka de upplevda uppfattningarna av att ha en stjärna på krogen. Undersökningen gjordes ur ägarens/personalens perspektiv. Hur upplever samt påverkas personalen/krögaren av denna utmärkelse samt vilka effekter har den på krogen. Metoden bestod av kvalitativa intervjuer med ägare och personal på fyra av de krogar som har en stjärna. Första kontakten med respondenterna skedde via missivbrev sedan per telefon då tid och plats bokades för intervjuerna. Sammanlagt genomfördes sex intervjuer. Intervjuerna spelades in och omarbetades till textmaterial, vilket ligger till grund för vårt resultat. Resultatet visar att det finns variationer i de upplevda uppfattningarna om fenomenet att ha en stjärna. Respondenterna upplever stjärnan som en positiv utmärkelse som dessutom höjer krogens status, de är alla stolta över att arbeta på en sådan krog. Samtidigt medger två respondenter att pressen, för att inte tappa stjärnan, på deras respektive arbetsplats är relativt stor. Respondenterna upplever att i samband med krogens utmärkelse höjs gästernas förväntningar. Tre av sex respondenter upplever det även som svårare att få en stjärna i Sverige än exempelvis i Frankrike.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesRestaurangmanagerprogrammet 180 hpsv
dc.relation.ispartofseries2008sv
dc.subjectGuide Michelinsv
dc.subjectbedömningssystemsv
dc.subjectkrogensv
dc.subjectstjärna och måltidsupplevelsesv
dc.titleDen prestigefyllda stjärnan - Uppfattningar om att ha en stjärna i Guide Michelinsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post