• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nystartad i Åre - En studie av fem restauranger

Abstract
Företagsklimatet idag karaktäriseras av snabba förändringar och hård konkurrens och det krävs ständig förnyelse för att överleva och växa. Åre präglas av utveckling och framåtanda, med turismen som främsta näringsgren. Under Årets säsong 2006-07 startades sex nya restauranger mitt i Åre by, ett högt antal på en liten yta. Detta kräver en bra profilerad verksamhet med en genomtänkt affärsplan. Syftet med vår uppsats är att kartlägga om de nystartade restaurangerna i Åre 2006-07 har en välutarbetad affärsplan med en stark målformulering. Kommer de att behöva använda sig av marknadsföring och nätverksorganisation för att bli starkare konkurrensmässigt? Metoden som vi använt oss av är litterära studier och intervjuer. En analys av det empiriska materialet gjordes för att hitta likheter och skillnader i deras sätt att driva sina verksamheter. Alla restauranger har olika karaktärsdrag men det alla har gemensamt är att de öppnade sin verksamhet inför denna vintersäsong 2006-07. Resultatet visade att ingen av dessa restauranger arbetar efter en nedskriven affärsplan. Restaurangerna är verksamma i denna by för att de anser sig kunna erbjuda något som behövs, något unikt och de tycker att de fyller ett tomrum för att Åre ska kunna hålla den höga standard som de förespråkar. Svagheter hos alla restauranger är att det finns så många konkurrerande restauranger på en liten yta samt att det är svårt att anställa bra säsongspersonal. Företagarna samarbetar i nätverksorganisationer för att skapa en så perfekt och komplett produkt som möjligt för turisterna. Enligt Elbe (2002) blir destinationens konkurrenskraft bättre ju starkare samarbetet är mellan verksamheten på destinationen
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24801
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24801_1.pdf (228.4Kb)
Date
2011-03-02
Author
Haglund, Linnéa
Nilsson, Evelina
Keywords
Åre
Restaurang
Affärsplan
nätverksorganisation
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet 120p
2008
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV