Show simple item record

dc.contributor.authorNylander, Marie
dc.contributor.authorTörnqvist, Tina
dc.date.accessioned2011-03-03T06:49:38Z
dc.date.available2011-03-03T06:49:38Z
dc.date.issued2011-03-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24803
dc.description.abstractMer än 80 procent av alla 1-5 åringar går på förskola, vilket betyder att barnen äter fler måltider inom barnomsorgen än hemma och att det är fler vuxna än bara föräldrarna som har inflytande på barnens kostvanor. Små barn tar lätt till sig nya vanor och därför har förskolan ett stort ansvar för att måltidsordningen och livsmedelsvalen är så bra som möjligt för barnen. Vuxna fungerar som förebilder för barnen och det är därför av stor betydelse att se hur pedagogerna på förskolan agerar och vilka följder deras agerande får när det gäller att främja goda matvanor hos barnen. I arbetet med att förmedla en positiv attityd kan den pedagogiska måltiden ses som ett hjälpande redskap. Det är däremot inte enbart kosten och näringen som är viktigt utan även måltidssituationen och den omgivande miljön är av stor betydelse för hur matvanor utvecklas. Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till förskolebarns måltidssituationer med fokus på frukt och grönsaker. En kvalitativ undersökning gjordes genom observationer av måltidssituationer på två förskolor i Partille kommun. Vid materialbearbetning och analys användes en utvärderingsmodell som belyste förutsättningarna, den pedagogiska processen och resultatet av den pedagogiska processen vid måltidssituationerna. I resultatet framkom att förutsättningarna i form av livsmedelsutbudet, måltismiljön och pedagogernas förhållningssätt har stor betydelse för barnens matvanor. Utbudet av frukt var större än grönsaksutbudet och barnen hade en mer positiv inställning till frukt än grönsaker. Tydliga regler och riktlinjer bidrog till en lugnare måltidsmiljö. Resultatet visade att barnen har en stor inverkan på varandra vid måltidssituationen och fungerar som förebilder för varandra. Pedagogernas förhållningssätt skiljde sig mellan förskolorna vilket resulterade i stora skillnader i barnens beteende vid måltiderna. Utbudet och måltidsmiljön är viktiga för frukt och grönsakskonsumtion men det är pedagogernas förhållningssätt som är den avgörande faktorn.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskapsv
dc.relation.ispartofseries2008sv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectpedagogiskt förhållningssättsv
dc.subjectmåltidssituationsv
dc.subjectmatvanorsv
dc.titleSka jag dansa in en ”Herr Gurka” i munnen på dig? Några pedagogers förhållningssätt till förskolebarns måltidssituationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record