Ska jag dansa in en ”Herr Gurka” i munnen på dig? Några pedagogers förhållningssätt till förskolebarns måltidssituation
Sammanfattning
Mer än 80 procent av alla 1-5 åringar går på förskola, vilket betyder att barnen äter fler måltider inom barnomsorgen än hemma och att det är fler vuxna än bara föräldrarna som har inflytande på barnens kostvanor. Små barn tar lätt till sig nya vanor och därför har förskolan ett stort ansvar för att måltidsordningen och livsmedelsvalen är så bra som möjligt för barnen. Vuxna fungerar som förebilder för barnen och det är därför av stor betydelse att se hur pedagogerna på förskolan agerar och vilka följder deras agerande får när det gäller att främja goda matvanor hos barnen. I arbetet med att förmedla en positiv attityd kan den pedagogiska måltiden ses som ett hjälpande redskap. Det är däremot inte enbart kosten och näringen som är viktigt utan även måltidssituationen och den omgivande miljön är av stor betydelse för hur matvanor utvecklas.
Syftet med studien var att undersöka pedagogers förhållningssätt till förskolebarns måltidssituationer med fokus på frukt och grönsaker. En kvalitativ undersökning gjordes genom observationer av måltidssituationer på två förskolor i Partille kommun. Vid materialbearbetning och analys användes en utvärderingsmodell som belyste förutsättningarna, den pedagogiska processen och resultatet av den pedagogiska processen vid måltidssituationerna. I resultatet framkom att förutsättningarna i form av livsmedelsutbudet, måltismiljön och pedagogernas förhållningssätt har stor betydelse för barnens matvanor. Utbudet av frukt var större än grönsaksutbudet och barnen hade en mer positiv inställning till frukt än grönsaker. Tydliga regler och riktlinjer bidrog till en lugnare måltidsmiljö. Resultatet visade att barnen har en stor inverkan på varandra vid måltidssituationen och fungerar som förebilder för varandra. Pedagogernas förhållningssätt skiljde sig mellan förskolorna vilket resulterade i stora skillnader i barnens beteende vid måltiderna. Utbudet och måltidsmiljön är viktiga för frukt och grönsakskonsumtion men det är pedagogernas förhållningssätt som är den avgörande faktorn.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-03-03Författare
Nylander, Marie
Törnqvist, Tina
Nyckelord
förskolan
pedagogiskt förhållningssätt
måltidssituation
matvanor
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet med inriktning mot ledarskap
2008
Språk
swe