• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smiley på restaurangdörren - Synbara resultat av hygieninspektioner

Abstract
Den 1 juli 1990 blev det lag på att alla restauranger i Sverige ska ha ett funge-rande egenkontrollprogram. Utlandsresor och internationell livsmedelshandel har ökat de senaste åren, vilket ger både positiva och negativa effekter. I positiv bemärkelse finns både sociala och ekonomiska fördelar. Tyvärr innebär det dock också att spridningen av sjukdomar i världen ökar. Hygienen på restauranger är en viktig del i verksamheten och något som borde skötas bättre än vad som görs idag. De gäster som besöker restauranger har rätt att få veta om deras mat har tillagats under former som är godtagbara under hy-gienisk synpunkt. Detta kan ske genom att sätta upp en smiley på dörren som talar om att restaurangen har godkänts vid Miljönämndens inspektion. Av intresse för detta har vi valt att undersöka hur restaurangerna i Göteborg stäl-ler sig till ett offentliggörande av resultaten av Miljönämndens inspektioner, i form av t.ex. en smiley. För att kunna utföra denna undersökning valde vi ut 28 restauranger som vi genomförde en telefonintervju med. Vi ställde frågor utifrån ett fast frågeformu-lär där vi bl.a. frågade om de kände till Smiley-systemet och hur de ställde sig till det. Överlag var restaurangerna positiva till ett system likt smiley och ansåg att det kunde vara en bra upprensning bland restaurangerna då det finns många oseriösa verksamheter. En annan fråga som vi ställde var om de ansåg att det ligger något marknadsföringsvärde i att ha en smiley på dörren. Här visade det sig att de flesta ansåg att så var fallet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24818
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24818_1.pdf (161.0Kb)
Date
2011-03-03
Author
Edwards, Nina
Ileso, Christopher
Keywords
Inspektion
offentliggörande
restaurang
smiley
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
2006
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV