Smiley på restaurangdörren - Synbara resultat av hygieninspektioner
Abstract
Den 1 juli 1990 blev det lag på att alla restauranger i Sverige ska ha ett funge-rande egenkontrollprogram. Utlandsresor och internationell livsmedelshandel har ökat de senaste åren, vilket ger både positiva och negativa effekter. I positiv bemärkelse finns både sociala och ekonomiska fördelar. Tyvärr innebär det dock också att spridningen av sjukdomar i världen ökar.
Hygienen på restauranger är en viktig del i verksamheten och något som borde skötas bättre än vad som görs idag. De gäster som besöker restauranger har rätt att få veta om deras mat har tillagats under former som är godtagbara under hy-gienisk synpunkt. Detta kan ske genom att sätta upp en smiley på dörren som talar om att restaurangen har godkänts vid Miljönämndens inspektion.
Av intresse för detta har vi valt att undersöka hur restaurangerna i Göteborg stäl-ler sig till ett offentliggörande av resultaten av Miljönämndens inspektioner, i form av t.ex. en smiley.
För att kunna utföra denna undersökning valde vi ut 28 restauranger som vi genomförde en telefonintervju med. Vi ställde frågor utifrån ett fast frågeformu-lär där vi bl.a. frågade om de kände till Smiley-systemet och hur de ställde sig till det. Överlag var restaurangerna positiva till ett system likt smiley och ansåg att det kunde vara en bra upprensning bland restaurangerna då det finns många oseriösa verksamheter. En annan fråga som vi ställde var om de ansåg att det ligger något marknadsföringsvärde i att ha en smiley på dörren. Här visade det sig att de flesta ansåg att så var fallet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-03-03Author
Edwards, Nina
Ileso, Christopher
Keywords
Inspektion
offentliggörande
restaurang
smiley
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
2006
Language
swe