Rapporter/Avdelningen för analys och utvärdering
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24889
Browse
Recent Submissions
Item Vad tycker internationella mastersstudenter vid GU om broschyren "Independent Minded Like You"?(Göteborgs universitet, 2016) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Aktuella frågor i omvärlden. Februari 2016.(Göteborgs universitet, 2016-02) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Berlin, Daniel; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Inspel till forskningspropositionen från lärosäten, finansiärer och några andra(Göteborgs universitet, 2015-01) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Universitetsrankningen från Times Higher Education 2015. En analys av resultatet för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2015) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Universitetsrankningen från QS 2015. Resultat för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2015) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Högre utbildning i omvärlden. September 2015.(Göteborgs universitet, 2015-09) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Shanghairankningen 2015. En analys av resultatet för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2015) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Aktuella frågor i omvärlden. Februari 2015.(Göteborgs universitet, 2015-02) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Universitetsrankningen från Times Higher Education 2014. En analys av resultatet för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2014) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Universitetsrankningen från QS 2014. Resultat för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2014) Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Utvärdering av satsningen "Det globala universitetet"(Göteborgs universitet, 2013-10-21) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Berlin, Daniel; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Shanghairankningen 2014. En analys av resultatet för Göteborgs universitet.(2014) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Hur hamnade vi här? En analys av Göteborgs universitets resultat iinternationella rankningar(2014-09) MacHale-Gunnarsson, Magnus; Analys & utvärdering, Göteborgs universitetItem Centrumbildningar vid fyra universitet(2013) Gunnarsson, Magnus; Enheten för analys och utvärderingItem Universitetsrankingen från QS 2011. Resultat för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2011-09) Gunnarsson, Magnus; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingKonsultföretaget QS publicerade 5 september sin årliga universitetsranking. Detta PM analyserar resultaten för de svenska lärosätena, men fokus på Göteborgs universitet.Item Examenstillstånd och examensvolymer. En sammanställning av uppgifter över Göteborgs universitet och konkurrerande lärosäten.(Göteborgs universitet, 2011-09) Borne, Katarina; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingDe senaste årens nya möjligheter att söka examenstillstånd är en faktor som påverkar högskolelandskapets utveckling. Inte minst de västsvenska högskolorna har varit framgångsrika i att få examenstillstånd på såväl avancerad- som forskarnivå. Rapporten ger en översikt över nuvarande examenstillstånd och examensvolymer vid Göteborgs universitet och konkurrerande lärosäten.Item Universitetsrankingen från Times Higher Education 2011. En analys av resultatet för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2011-10) Gunnarsson, Magnus; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingUniversitetsrankingen från Times Higher Education publicerades i 2011 års version den 6 oktober. I ett nytt pm från avdelningen görs en kort analys av utfallet för Göteborgs universitet.Item Aktuella frågor i omvärlden. En sammanställning från omvärldsbevakningen.(Göteborgs universitet, 2011-11) Gunnarsson, Magnus; Borne, Katarina; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingUniversitet i mer eller mindre hela världen strävar mot ökad internationalisering, i form av inresande utbytesstudenter och freemovers, rekrytering av utländska lärare och forskare, forskningssamarbeten över nationsgränser, och utlandscampus. Många universitet i framförallt den anglo-saxiska världen ser detta som en avsevärd marknadstillväxt, och positionerar sig för att kapa ytterligare andelar. Den ökade konkurrensen om studenter, forskare och externa medel leder också till lärosätessammanslagningar. Den ekonomiska krisen i västvärlden har lett till minskade inhemska intäkter för högskolesektorn i många länder, vilket har lett till ökad fokus på internationell studentrekrytering, men även till höjda eller införda studieavgifter. I vissa länder, som Frankrike och Tyskland, har regeringarna dock medvetet valt att skydda forskning och högre utbildning från nedskärningar. I Sverige fortsätter trenden mot ökad autonomi i kombination med mål- och resultatstyrning för universitet och högskolor. Högskoleverkets nya utvärderingar av utbildningar ska ligga till grund för medelstilldelning, och den nuvarande indikatorbaserade tilldelningen av forskningsanslag är på väg att utökas. Parallellt med detta, och möjligen som en konsekvens av det, har forskningsutvärderingar genomförts vid flera svenska lärosäten. Man ser också ett ökat fokus på interna kvalitetssystem i sektorn. Det vikande studentunderlaget, Högskoleverkets prövande och inkallande av examenstillstånd, samt regeringens koncentration av resurser till universiteten har lett till att många mindre lärosäten står inför svåra ekonomiska utmaningar de närmsta åren. Sannolikheten är hög att täta samarbeten och även regelrätta sammanslagningar kommer att ske. Detta gäller inte minst inom Västra Götalandsregionen. Utanför det ovan beskrivna klustret av trender i universitets- och högskolesektorn finns flera andra mer fristående trender, som oftast får mindre uppmärksamhet. I många länder pågår en kontinuerlig diskussion om akademisk frihet, vilket tar sig olika uttryck beroende på hur hotbilden ser ut. En annan trend är att särskilt amerikanska universitet experimenterar med digitala medier för att hitta effektivare och mer verkningsfulla utbildningsformer.Item Research strategies at universities. A brief survey of research strategies at institutional and departmental level.(Göteborgs universitet, 2012-03) Gunnarsson, Magnus; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingI denna rapport undersöks vad strategier vid universitet är, både på lärosätesnivå och institutionsnivå, med fokus på forskningsstrategier. Institutionsstrategierna har undersökts genom intervjuer med ett antal ledare för starka forskningsmiljöer, främst i Sverige, men även vid utländska lärosäten.Item Göteborgsakademiker 2010. Arbetssituation och syn på utbildningen bland Göteborgs universitets alumner.(Göteborgs universitet, 2012) Schaller, Joseph; Sternvik, Josefine; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingAvdelningen"för"analys"och"utvärderingen"skickade"våren"2010"ut"en" enkät"till"7691"personer"som"tagit"ut"sin"grundutbildningsexamen" någon"gång"mellan"höstterminen"2003"och"vårterminen"2007." Svarsfrekvensen"landade"på"65"procent. Undersökningen"visade"att"det"går"snabbt"för"Göteborgs"universitets" studenter"att"komma"in"på"arbetsmarknaden"efter"avslutade"studier." Nästan"hälften"av"alumnerna"hade"ett"arbete"redan"innan"studierna" var"avslutade,"77"procent"var"ute"i"arbetslivet"tre"månader"efter" examen,"och"hela"93"procent"hade"jobb"inom"ett"år."87"procent"av" Göteborgs"universitets"alumner"är"idag"fastanställda. Tvärtemot"vad"många"andra"studier"visat"råder"det"inte"någon" skillnad"mellan"män"och"kvinnor"när"det"gäller"i"vilken"utsträckning" de"förvärvsarbetar."Största"skillnaden"mellan"alumners"etableringsM grad"på"arbetsmarknaden"hänger"istället"samman"med"vilket" utbildningsområde"(fakultet)"de"har"examen"ifrån."Det"finns"dock"en" könsskillnad"i"graden"av"deltidsarbete:"de"kvinnliga"alumnerna" deltidsarbetar"i"större"utsträckning"än"de"manliga. Totalt"sett"är"83"procent"av"de"tillfrågade"ganska"eller"mycket"nöjda" med"sitt"arbete,"medan"endast"6"procent"är"ganska"eller"mycket" missnöjda."79"procent"tycker"att"deras"arbete"i"hög"eller"mycket"hög" utsträckning"ligger"inom"det"område"utbildningen"var"inriktad"mot." 87"procent anser"att"den"undervisning"de"fått"har"varit"ganska"eller" till"och"med"mycket"bra. De"tre"färdigheter"som"flest"respondenter"ansåg"att"deras"arbete" krävde"– att"självständigt"lösa"problem"(95"procent),"att"samarbeta" med"andra"(91"procent),"och"att"tänka"kritiskt(85"procent)– var" också"färdigheter"som"de"i"hög"grad"hade"fåttträning"i"under"sin" utbildning"och"de"flesta"var"också"nöjda"med"den"träningen. 79"procent"av"de"tillfrågade"är"som"helhet"nöjda"med"sin"utbildning" medan"8"procent"är"missnöjda. I"många"fall"är"variationen"mellan"utbildningsområdena"(den"fakultet" som"bedrivit"utbildningen)"betydande."T.ex. skulle drygt"70"procent" valt"samma"utbildning"idag"om"de"ställts"inför valet,"men"den"interna" variationen"går"från"78"procent"för"Samhällsvetenskaplig"till"57" procent"på"Naturvetenskaplig"fakultet."Andelen"som"skulle"vilja"ha" sett"något"eller"betydligt"mer"lärarledd"undervisning"varierar"från"61" procent"för"Konstnärlig"fakultet"till"bara"19"procent"för"Sahlgrenska" akademin.