Now showing items 361-380 of 420

    • Det konstnärliga egot som altruism 

      Olah, Linda (2013-06-19)
      My thesis is an attempt to clarify the purpose and workings of art in relation to the artist, his/her fellows and society. Can art be considered as a uniting force? If so, where does its unifying quality lie? How does art ...
    • Acquiring the skills to pay the bills 

      Kramer, Eliazer (2013-06-17)
      This documents my attempts to become a better sight-reader and a faster learner. I proceed by examining literature and interviewing professional musicians and I discover that score- reading, transposing, sight-reading with ...
    • Kommersiell eller konstnär, är det frågan? 

      Börgedotter Larsen, Tuva (2013-06-17)
      Ett självreflekterande arbete och studie om vad konstnärligt virke och kommersiell verksamhet är, och hur dessa begrep används. Är kommersiell scenkonst mindre konstnärligt, och kan konst vara kommersiellt? Och vart står ...
    • Musikalen og musikalartistens plass i Norge i dag 

      Myhren Pettersen, Thomas (2013-06-17)
      Jeg skal i denne oppgaven finne ut av hvorfor det er sånn at mange i Norge ser på musikalen og musikalartisten som lavkultur. Jeg skal finne ut av hvorfor det er tenkt at en skuespiller kan gjøre musikal, men en musikalartist ...
    • Inlärningsvägen till konsertmålet 

      Birgersson, Emelie (2013-06-17)
      Jag har valt att undersöka hur man som pianist på ett hållbart och effektivt sätt, når ett konsertfärdigt resultat på utsatt tid. Jag har med hjälp av en processdagbok undersökt, analyserat och reflekterat över min egen ...
    • Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem 

      Patriksson, Jakob (2013-06-17)
      Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. ...
    • Konstmusik kontra hårdrock 

      Bengts, Marcus (2013-06-17)
      Konstmusik och Hårdrock. Den ene har funnits i hundratals år och den andra i ca 40 år. Två musikgenrer, olika som natt och dag, eller? Marcus Bengts jämför genrerna och gör en spännande upptäckt. Har Konstmusik och Hårdrock ...
    • Miles Davis och Gil Evans - ett historiskt samarbete 

      Stenmark, Oskar (2013-06-17)
      Miles Davis. Gil Evans. En musiker, en arrangör. Två konstnärer. Tillsammans förändrade de världen för hundratals musiker runt om på jorden. Oskar Stenmark berättar om en resa in i dessa två konstnärers värld samt om det ...
    • Fra noteblad til konsertscene 

      Lindstad Petersen, Henriette (2013-06-17)
      This essay deals with the preparations of one of Mozart ́s piano- and violinsonatas, Sonata nr. 26 in B-flat major, KV. 378. It shows the different techniques used in the sonata and also how to improve these. The essay ...
    • Körintonation - En viktig del av körarbetet 

      Malmsten, Gustaf (2013-06-17)
      In this Bachelor essay I will discuss my thoughts about choir intonation and especially with an amateur choir, Stämbanden, who has little experience when it comes to work with choir intonation. I describe my thoughts as I ...
    • En kompositionsprocess 

      Lundback, Samuel (2013-06-17)
      Komponera och improvisera fram musik, för Orgel och piano, har jag alltid tyckt varit jättekul och inte så svårt. Men att behöva tänka kring det, bestämma karaktär, tempo, stil, eller att det måste vara färdigt till en ...
    • Interpretation och dissonansbehandling på kromatisk nyckelharpa 

      Regnér, Björn (2013-06-17)
      By describing and analyzing a self made composition for the Swedish folk music instrument “nyckelharpa” with emphasis on playing techique, dissonance treatment and interpretation questions are reflected upon regarding how ...
    • Sångaren som komponist 

      Roijer, Emil (2013-06-17)
      Uppsatsen ”Sångaren som komponist” tittar närmare på hur vokallinjen är konstruerad i dels min egen musik, och dels i existerande operor. Bakgrunden till uppsatsen är en känsla från sångarnas sida att operatonsättare idag ...
    • Återkoppling - Reflektioner över komposition, konstruktion och improvisation 

      Wainwright, Max (2013-06-17)
      Denna text behandlar min konstnärliga verksamhet, som till stor del handlar om att skapa oväsen genom improvisation på instrument jag själv har byggt/komponerat. Vidare beskriver jag mina tankar om musik, komposition, ...
    • Vogler och pergolesis stabat mater: En väg till historiskt informerad uppförandepraxis 

      Edlund, Andreas (2013-05-07)
      The author is active as a musician in the field of historically informed performance practice (HIP) which emanated from the 20th century early music movement. Studying of historical sources has a central role, but the ...
    • Aiming for orchestral career 

      Hirvonen, Iina (2013-05-06)
      This thesis describes how auditions to symphony orchestras are organized, based on the auditioning experiences of the writer and Richard Davis’s book Becoming an Orchestral Musician – A Guide for Aspiring Professionals. ...
    • Marcela Montgat och verkligheten 

      Gabriel, Rebecka (2013-04-12)
      Vad är det jag gör i mitt konstnärliga arbete? Och framför allt, vad är det jag möter i skapandet? Jag blir varse en stark länk mellan verklighet och konstverk till exempel när jag framför en påhittad berättelse på en scen ...
    • Slagverk och dans 

      Renman, Johan (2013-03-01)
      The purpose of this work is to explore the artistic processes of an ensemble where a musician and one or more dancers play together, either by improvising or by interpreting music that is written for the ensemble. The main ...
    • Cadenzas for 2 viola concertos 

      Högström, Henrik (2013-01-15)
      This work describes how I composed cadenzas for the viola concertos in D major by Carl Stamitz and Franz Anton Hoffmeister.
    • -Memphis Minnie, vem är det? 

      Birtic, Michaela (2012-12-27)
      Syftet med studien har varit att belysa problematik kring jämställdhet i läromedel sett till genusaspekter som kön och etnicitet. Särskild uppmärksamhet har lagts vid hur kvinnor framställs i populärmusikhistoria. Huvudfrågan ...