Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik: Recent submissions
Now showing items 241-260 of 420
-
Sång i dubbel bemärkelse – En kvalitativ undersökning om sångkroppen utifrån ett genusperspektiv.
(2016-09-29)Jag undersöker i det här arbetet sång och sångarens roll i en populärmusikensemblegrupp på gymnasiets estetiska program med inriktning musik i årskurs 2 utifrån ett genusperspektiv. Jag utgår från antagandet att kön är en ... -
BARTÓKOS VIOLAKONSERT - ett arbete om hur jag övar
(2016-09-29)Det här arbetet går ut på att försöka ta sig an de tekniska utmaningar som finns i första satsen ur Béla Bartóks violakonsert men också att gå från ett intuitivt och oreflekterat sätt att öva, till ett medvetet och genomtänkt ... -
||: Att se. Att göra. :|| Att förstå?
(2016-09-29)Which skills and competences within choir conducting can I derive from imitating other conductors' movements and body language? The conducting movements of two choir conductors have been investigated using video recordings. ... -
INSTUDERING AV ORKESTERREPERTOAR Att som flöjtist arbeta med orkesterstämmor och orkesterutdrag
(2016-09-29)The purpose of this thesis was to research different methods for learning orchestral excerpts and orchestral parts as a flautist. Studying scores, listening to music, private lessons, watching online-lessons and my own ... -
Operasångaren och språket – översättning och originalspråk som verktyg för rollgestaltning och för att öppna operans världar för en ny publik publik
(2016-09-28)De flesta operorna på repertoaren är skriva på andra språk än svenska. Tyska, franska och italienska är de vanliga originalspråken, och operasångare har ofta stor kunskap i, och erfarenhet av att sjunga på dessa språk. För ... -
Att kasta sig ut - ett examensarbete om komposition
(2016-09-28)Att kasta sig ut är ett examensarbete där jag undersöker komposition i folkmusikstil med hjälp av de två instrumenttyperna hardangerfela/fiol samt piano. Syftet är att träna upp min kompositionsförmåga och hitta musikaliska ... -
”Mitt mål är att alla ska flyga!” En intervjustudie där teaterlärare resonerar kring arbetet med att tillgodose elevers olika behov i teaterundervisningen
(2016-09-13)I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur sju verksamma teaterlärare på gymnasieskolans estetiska program resonerar kring arbetet med att tillgodose elevers olika behov i teaterämnet. Här görs ett försök till att ... -
A CRITICAL WEDGE
(2016-06-27)A critical wedge – is an exploration of the in-betweens within performing arts and how they can become gaps for questioning, a place for exploring alternatives. How juxtaposition can be a political tool when composing a ... -
VÄGSKÄL
(2016-06-17)Jag har valt att inte göra mitt ursprungliga examensarbete, som jag ansökte med till master-programmet vid HSM. Den ursprungliga idén var att göra en skandinavisk version av den indiska teaterformen Ottan Thullal. I detta ... -
Döden utan dö är den
(2016-06-17)Jag vill genom mitt konstnärliga undersökande förändra det gängse traditionella sätt som vi gestaltar kvinnor på scenen. Jag kommer i mitt arbete utgå från den klassiska dramatiken och ge några väl kända kvinnoroller en ... -
SCREAM OF LOVE - a search for a body that is collective and free
(2016-06-17)This is an experiment, several tryouts and me searching for vibrations. Vibrations in between the text and you as a reader; in between my body and an other (your?) body; in fear of loosing and a fear of not daring to let ... -
THEATRICAL PHYSICS: WHAT MIGHT IT BE?
(2016-06-17)The project aims to find the links between theatre and physics and to gather response around the idea of ”theatrical physics” – what might it be? My project circles around the possibility of connecting physics and theatre ... -
If there was a formula to my artistic practice and method what would it look like and how could I use it?
(2016-06-16)Within the field of an ephemeral art genre, performance and improvisation, there is often a question about how one can grasp the knowledge of the now, the instant moment. By using a fictive formula, a principle, applied ... -
The Bridge of Thermaicus - A journey of realization and transformation
(2016-06-15)"The Bridge of Thermaicus" is a project about the Crisis in Europe (financial, cultural, social, ethical) and some relevant phenomena such as violence, emigration and alienation. It includes a series of street live art ... -
Kreativ lust - Ett försök att hitta metoder för att skapa lust i det konstnärliga arbetet
(2016-06-15)I mitt masterarbete ställer jag mig frågan om jag kan skapa en metod för att gynna den kreativa lusten. Jag som scenkonstnär förutsätts vara kreativ. Lust är en av mina starkaste drivkrafter och beskrivs inom kreativitet ... -
Ledarskap - sett ur körpedagogens vinkel
(2016-06-07) -
Hur definierar och avgränsar några körledare sitt ledarskap ur ett professionsperspektiv?
(2016-06-07)Uppsatsen har som syfte att genom intervjuer lyfta fram hur några körledare talar om sin egen profession; professionen att leda kör. Respondenterna står dels med ett ben på insidan av olika körutbildningar och är dels ... -
Experiencing Performance through Sensory Exploration
(2016-06-07)My artistic explorations engage with identity, experiential perception and communication – vast subjects, consisting of multiple and intersecting factors. Within these themes, I have focused on cultural identity, non-verbal ... -
DEN GALANTA FUGAN
(2016-03-23)This research project deals with the galant aspects of Wilhelm Friedemann Bach’s eight keyboard fugues (Fk 31) from a performer’s perspective. The galant style is said to be a reaction against the learned style and music ... -
Balancing the Ideals of Werktreue and Originality in One's Activity as a Musician
(2016-03-21)In my thesis I ponder some of the questions around the possibilities and limitations of interpretation in western art music. These include questions such as "what are the limitations of interpretation?" and "what is the ...