Now showing items 181-200 of 215

    • Sångröstens färgpalett 

      Johansson, Madelene; Karlsson, Kerstin (2013-11-11)
      Denna studie syftar till att problematisera den diskurs som råder inom sångundervisning: hur röstkvaliteter identifieras och definieras. Med utgångspunkt från ett urval begrepp: Neutral, Curbing, Overdrive och Belting samt ...
    • Nya perspektiv på Olivier Messiaens begränsat transponerbara modus 

      Magnusson, Henrik (2013-11-11)
      Detta är en konstnärlig uppsats som är fokuserad på utveckling av mitt musikaliska språk. Mitt syfte är att undersöka användningsområden för de begränsat transponerbara modus som tecknades ner av den franska kompositören ...
    • Världsmusiker mot världsmusik 

      Bagewitz, Filip (2013-11-11)
      Den här uppsatsens syfte är att utforska de problematiska aspekterna av begreppet världsmusik och undersöka hur de påverkar det konstnärliga utrymmet för musiker verksamma inom genrer som kategoriseras som världsmusik. Den ...
    • Künstler, rede nicht 

      Gurstad-Nilsson, Hans (2013-11-07)
    • Att beledsaga en koral 

      Franke, Leander (2013-09-17)
      Att med hjälp av improvisation framföra koraler med olika harmoniseringar och med olika tekniska modeller för att framhäva dess Cantus Firmus är en mycket gammal metod. Detta är en del av utbildningen och en del av ...
    • Constructing music culture 

      Jokela, Mikko (2013-06-19)
      This essay explores the creative possibilities of worldbuilding applied to music. It presents anthropological approaches to analysing music culture, and settles upon four main factors (meaning – situation – performance – ...
    • Hydra for symphone orchestra 

      Nordström, Jonas (2013-06-19)
      Uppsatsen beskriver arbetsprocessen när jag komponerade mitt stycke Hydra, for symphony orchestra, från den första idéen till den färdiga musiken. Utgångspunkt för kompositionen var ett fotografi av den grekiska ön Hydra.
    • Kommersiell eller konstnär, är det frågan? 

      Börgedotter Larsen, Tuva (2013-06-17)
      Ett självreflekterande arbete och studie om vad konstnärligt virke och kommersiell verksamhet är, och hur dessa begrep används. Är kommersiell scenkonst mindre konstnärligt, och kan konst vara kommersiellt? Och vart står ...
    • Musikalen og musikalartistens plass i Norge i dag 

      Myhren Pettersen, Thomas (2013-06-17)
      Jeg skal i denne oppgaven finne ut av hvorfor det er sånn at mange i Norge ser på musikalen og musikalartisten som lavkultur. Jeg skal finne ut av hvorfor det er tenkt at en skuespiller kan gjøre musikal, men en musikalartist ...
    • Inlärningsvägen till konsertmålet 

      Birgersson, Emelie (2013-06-17)
      Jag har valt att undersöka hur man som pianist på ett hållbart och effektivt sätt, når ett konsertfärdigt resultat på utsatt tid. Jag har med hjälp av en processdagbok undersökt, analyserat och reflekterat över min egen ...
    • Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem 

      Patriksson, Jakob (2013-06-17)
      Analys och undersökning av Johannes Ockeghems kompositionsteknik med bland annat egen komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. ...
    • Konstmusik kontra hårdrock 

      Bengts, Marcus (2013-06-17)
      Konstmusik och Hårdrock. Den ene har funnits i hundratals år och den andra i ca 40 år. Två musikgenrer, olika som natt och dag, eller? Marcus Bengts jämför genrerna och gör en spännande upptäckt. Har Konstmusik och Hårdrock ...
    • Miles Davis och Gil Evans - ett historiskt samarbete 

      Stenmark, Oskar (2013-06-17)
      Miles Davis. Gil Evans. En musiker, en arrangör. Två konstnärer. Tillsammans förändrade de världen för hundratals musiker runt om på jorden. Oskar Stenmark berättar om en resa in i dessa två konstnärers värld samt om det ...
    • Fra noteblad til konsertscene 

      Lindstad Petersen, Henriette (2013-06-17)
      This essay deals with the preparations of one of Mozart ́s piano- and violinsonatas, Sonata nr. 26 in B-flat major, KV. 378. It shows the different techniques used in the sonata and also how to improve these. The essay ...
    • Körintonation - En viktig del av körarbetet 

      Malmsten, Gustaf (2013-06-17)
      In this Bachelor essay I will discuss my thoughts about choir intonation and especially with an amateur choir, Stämbanden, who has little experience when it comes to work with choir intonation. I describe my thoughts as I ...
    • En kompositionsprocess 

      Lundback, Samuel (2013-06-17)
      Komponera och improvisera fram musik, för Orgel och piano, har jag alltid tyckt varit jättekul och inte så svårt. Men att behöva tänka kring det, bestämma karaktär, tempo, stil, eller att det måste vara färdigt till en ...
    • Interpretation och dissonansbehandling på kromatisk nyckelharpa 

      Regnér, Björn (2013-06-17)
      By describing and analyzing a self made composition for the Swedish folk music instrument “nyckelharpa” with emphasis on playing techique, dissonance treatment and interpretation questions are reflected upon regarding how ...
    • Sångaren som komponist 

      Roijer, Emil (2013-06-17)
      Uppsatsen ”Sångaren som komponist” tittar närmare på hur vokallinjen är konstruerad i dels min egen musik, och dels i existerande operor. Bakgrunden till uppsatsen är en känsla från sångarnas sida att operatonsättare idag ...
    • Återkoppling - Reflektioner över komposition, konstruktion och improvisation 

      Wainwright, Max (2013-06-17)
      Denna text behandlar min konstnärliga verksamhet, som till stor del handlar om att skapa oväsen genom improvisation på instrument jag själv har byggt/komponerat. Vidare beskriver jag mina tankar om musik, komposition, ...
    • Spel till dans - Från Dansladu till Stockholm Pride 

      Fritz, Ellinor (2012-08-22)
      Uppsatsen handlar om mina erfarenheter av att vara dansmusiker och spelman inom svensk folkmusik idag. Under flera års tid har jag fördjupat mig inom spelmansmusiken och har med tiden känt av ett större behov att spela ...