Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
Browse by
Recent Submissions
-
Fach the system – En självobservationsstudie ur et konstnärligt per- spektiv om en soubrettes utrymme i operarepertoaren
(2022-12-08)Föreliggande studie är en självobservation utifrån perspektivet konstnärlig forskning där en soubrettes röst undersöks i olika typer av sopranfacks repertoar. Det genomförs ljud- inspelningar av rollerna Barbarina, Susanna ... -
Memorering och flöde. Analys av en instuderingsprocess
(2022-12-06)I detta arbete har författaren dokumenterat och analyserat sin egen instuderingsprocess av stycket Toccata skrivet av Anna Ignatowicz-Gliñska. Arbetet tar utgångspunkt i att undersöka relationen mellan memorering och flöde ... -
Strategier som gör övningen mer effektiv. En aktionsforskningsstudie inom orgelmetodik med fokus på övningsstrategier och effektivitet.
(2022-12-06)Detta arbetet handlar om övningsstrategier främst inom orgelmetodik som jag identifierat under mina år på universitet. Syftet är att identifiera och pröva vad en tidseffektiv övningsstrategi kan vara. Frågor i detta arbete ... -
Yogamattan, drömmen och min vän “den inre kritikern”
(2022-12-06)I detta arbete undersöker jag hur tankemässiga strategier och olika grepp inom mental träning kan främja skaparglädje och känslan av frihet i musicerande. Arbetet handlar om att identifiera inre hinder, söka möjliga lösningar ... -
Att hitta förändring i mitt komponerande- Från dator till penna till papper
(2022-12-06)Författaren är inte helt nöjd i sitt konstnärliga skapande och söker sig till förändring genom att byta tillvägagångssätt på hur han komponerar musik. Arbetet undersöker hur författaren, som har skrivit ett symfoniskt verk ... -
“Work from home” Ett verk som trots allt blev av
(2022-12-06)Denna text skildrar författarens process i att framställa sitt första sceniska verk. Skildringen ger fokus på de privata tankarna och inte minst den sorg som präglat skapandet. Till viss mån får vi även en del exemplifieringar ... -
Stringens med åtta spår - en djupdykning i sampling, mitt arbetssätt och Elektron Octatrack
(2022-12-06)I det här arbetet utforskar författaren möjligheterna att bli bättre på ett elektroniskt instrument - Elektron Octatrack - genom att skriva etyder och utforska verktyg och ramar för att komponera och framföra musik för ... -
Textens Potential som ett Visuellt Medium
(2022-12-06)Författaren undersöker olika sätt att placera visuellt utformade text-kompositioner skrivna på skrivmaskin i fysiska miljöer via projektion och andra medel. Denna undersökning görs för att experimentera hur författaren ska ... -
För sent för Very Early? Ett konstnärligt undersökande arbete av instrumentet sång i ett rum där jazz skapas
(2022-04-19)I detta arbete undersöker författaren hur hennes musikaliska uttryck och klang påverkas av hur hon upplever rummet och sammanhanget hon befinner sig i. Författaren genomför tillsammans med två utvalda musiker ett konstnärligt ... -
Det patetiska på scenen. Vad är det och vad har det för konstnärlig relevans?
(2022-03-08)En studie i det patetiska utifrån en skådespelares arbete. Baserat på praktiskt arbete, främst utifrån monologföreställningen Antibarbarus på Strindbergs Intima Teater (2017), samt på samtal med två andra skådespelare med ... -
En studie i musikaliskt uttryck på orgel från idé till konsert
(2022-02-22)Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka hur jag som musiker skulle kunna utforska och använda mig av nya improvisatoriska grepp. Detta i en kyrklig kontext; improviserande på orgel till lästa bibeltexter. I denna ... -
Orgelperspektiv på Trollflöjten. Att understryka Wolfgang Amadeus Mozarts symbolspråk i sångspelet Trollflöjten med registreringar på orgeln.
(2022-02-22)I det här självständiga arbetet har jag undersökt hur jag genom transkriberingar för orgel kan arbeta med symbolik som Mozart förmedlar i sångspelet Trollflöjten. Jag har använt mig av en processorienterad metod. Specifikt ... -
Att vara eller inte vara Eva Rydberg.- Undersökandet av det centrala i Eva Rydbergs arketypiska uttryck
(2021-11-19)Jag utforskar min barndomsidol Eva Rydberg som jag fick träffa när jag var 8 år och som fortfarande väcker mitt intresse 20 år senare. Under mitt sista år på teaterhögskolan så stod det klart för mig att det var just detta ... -
Skådespelarens positiva underkastelse – En undersökning av underkastelse genom linsen av två praktiker
(2021-11-19)I detta självständiga arbete undersöker jag vad som ryms i underkastelsen utifrån ett skådespelarperspektiv. Jag har valt att titta på underkastelse utifrån två olika praktiker; skådespelarpraktiken och BDSM-praktiken*. ... -
Leken, var är du? En skådespelares undersökning av lekfullhet som strategi i repetitionsarbetet.
(2021-11-19)Är teater lek? I mitt arbete undersöker jag lekens relation till teater, och framförallt till repetition. Under repetitioner har jag upplevt att jag kan hamna i ett tillstånd där jag känner mig låst, att jag inte kan komma ... -
Skakad av liv - eller tvärtom? Hur kan Brechts syn på skådespelarens relation till rollen främja mitt möte som skådespelare med publiken?
(2021-11-19)Jag är under mitt sista år på min kandidatutbildning i skådespeleri på besök i Berlin och sitter på Volksbühne en kväll. Där blir jag fullkomligt knockad av en av skådespelerskorna, jag tänker att det är hennes emotionella ... -
Folkemusik i Den Digitale Verden
(2021-09-28)This is a study about the process of composing and arranging new folk music with the help from a Digital Audio Workstation (DAW). It is written from the perspective of a musician who has previously mainly worked with ... -
Att gestalta byxroller. Ett utforskande arbete ur en operasångerskas perspektiv.
(2021-09-28)Uppsatsen vänder sig till dig som är nyfiken på genusgestaltning inom scenkonstframställning. Jag som operasångerska och ’ciskvinna’ undersöker vilka verktyg jag kan använda mig av för att gestalta komplexa byxroller med ... -
Att utforska sitt sound genom begränsningar. En studie i musikproduktion och konstnärlig identitet
(2021-09-28)Detta arbete fokuserar på att utforska konstnärlig identitet genom att arbeta med begränsningar. Genom att bara använda akustiska instrument istället för elektroniska instrument och genom att separera låtskrivarfasen från ... -
Konstnärligt svängrum – en skildring av skapandets förutsättningar i inzoomat och utzoomat perspektiv
(2021-09-28)Detta arbete syftar till att identifiera och diskutera förutsättningar för skapande med utgångspunkt i två perspektiv: ett konstnärligt samarbete inriktat mot komposition och koreografi, och ett större perspektiv på ...