Browsing Magisteruppsatser/Högskolan för scen och musik by Title
Now showing items 1-20 of 32
-
||: Att se. Att göra. :|| Att förstå?
(2016-09-29)Which skills and competences within choir conducting can I derive from imitating other conductors' movements and body language? The conducting movements of two choir conductors have been investigated using video recordings. ... -
Att undervisa i musik på mellanstadiet: Tre berättelser utifrån hur lärare som undervisar i musik på mellanstadiet talar om sin undervisning i förhållande till Lgr11
(2015-03-24)My interest in the problem I have chosen has grown from my practise as a music teacher in Swedish compulsory schools. It springs from my own reflection, that the content pupils meet during music lessons in year 4-6 of ... -
"Det är så extremt mycket grejer vi ska kunna lära ut". Grundlärares tolkningsrepertoarer och positioneringar som musiklärare.
(2019-08-26)This paper examines how Swedish general teacher with music education talk about their own everyday music teaching and how they position themselves as music teachers and use interpretation repertoires to construct possibilities ... -
BALANSGÅNGEN MELLAN FRIHET OCH BEGRÄNSNING Att komponera musik till ungdomskör
(2016-10-04)How can one compose a song for a youth choir and make it relevant and interesting to its young members? This essay is dealing with the challenges you meet when composing a song for young voices, hearts and minds. The report ... -
BARA FÖR SPELANDETS SKULL? En diskursanalytisk studie över ensemblelärares positionering och funktion på gymnasieskolans estetiska program
(2016-10-20)This paper examines how ensemble teachers, in the Swedish upper secondary school, talk about their didactical positions and functions in the classroom, and how these conversations construct and authorize the teachers’ ... -
BARTÓKOS VIOLAKONSERT - ett arbete om hur jag övar
(2016-09-29)Det här arbetet går ut på att försöka ta sig an de tekniska utmaningar som finns i första satsen ur Béla Bartóks violakonsert men också att gå från ett intuitivt och oreflekterat sätt att öva, till ett medvetet och genomtänkt ... -
"Facebook för det bättre". Universitetslärares resonemang om digitala verktyg och lärplattformar.
(2019-08-26)Föreliggande självständiga arbete kommer att behandla olika perspektiv på lärande i musik genom digitala verktyg, och lärplattform. Fokusområdet är högre musikutbildning inom lärarprogram i Sverige. Studien undersöker hur ... -
Från A till Ö. Om vokalplaceringens inverkan på intonationen i en amatörkör och hur man kan arbeta med detta
(2018-07-30)I den här uppsatsen har författaren undersökt hur man kan arbeta med vokalplacering i en amatörkör, hur man kan knyta detta arbete till den repertoar som kören sjunger och hur detta arbete inverkar på intonationen i ... -
Från skepsis till succé En diskussion kring processer i körinstudering
(2016-10-06)I want to examine how choir singers describe the experience of the process of the rehearsal of a choir work which has been chosen to be a challenge vocally as well as musically. The questions I want to work with are: What ... -
FRIGJØRENDE BEGRENSNINGER
(2019-10-15)I dette masterprosjektet har jeg forsøkt å bryte stilistiske grenser for å unngå kunstnerisk kompromiss; som en allsidig jazzpianist, føler jeg ofte at jeg begrenses av stilenes konsensus – jeg spiller det jeg forbinder ... -
God intonation i amatörkören – Några nycklar
(2018-07-30)I snart 13 år har jag lett vuxenkörer på varierande nivå och där ofta stött på intonationsproblem. Det har fått mig att fundera över hur man kan jobba med intonation för att uppnå bra resultat i en amatörkör utan ... -
Hur definierar och avgränsar några körledare sitt ledarskap ur ett professionsperspektiv?
(2016-06-07)Uppsatsen har som syfte att genom intervjuer lyfta fram hur några körledare talar om sin egen profession; professionen att leda kör. Respondenterna står dels med ett ben på insidan av olika körutbildningar och är dels ... -
Instudering av avancerad repertoar i en kör med varierad notkunskap
(2018-07-30)Detta arbete är en inventering av olika instuderingsmetoder och instuderingsnycklar för att hitta den arbetsgång som passar ens kör allra bäst från presentationen av stycket till framförandet. Författaren undersöker hur ... -
Interpretation av Henryk Mikołaj Góreckis Lobgesang op. 76
(2018-09-17)The scope of this paper is the interpretation of Henryk Mikołaj Górecki's Lobgesang op. 76. Lobgesang is not often performed and there is not much information about it. This has given me the opportunity to not be influenced ... -
Klassisk pianoimprovisation som konsertform
(2014-11-05)The thesis contains mainly personal experiences relating to classical piano improvisation, based on the CD record Härlig är jorden, Piano improvisations in Various Classical Styles. Sex classics: Mozart, Stravinsky, Bartók, ... -
Koristens plats i kören
(2018-07-31)This essay is about the singer in the choir. How to make each and every one in the group feel secure and safe in her vocal singing, where to stand, how to move etc. when they perform. They shall all feel a part of the ... -
Kormästaren och körledaren. Några likheter och olikheter mellan olika typer av körer och körledare
(2018-07-31)The aim of this study is to examine the work of the chorus master and the choral conductor, with a main focus on the chorus master in an opera house. I show how they prepare for the first meeting with the singers, and ... -
KÖRSÅNGENS EFFEKT PÅ BARNS INLÄRNING
(2016-12-16)Jag har i detta arbete undersökt om man genom att bilda en kör av en klass kan underlätta inlärningen. Jag har valt att arbeta med mattetal, alfabetet och ett tema i klass 1. Jag har intervjuat Anne Johansson. Barnen har ... -
Låt kropparna klinga!
(2022-12-08)Med utgångspunkt i fenomenologi undersöker denna studie hur man som körledare kan hjälpa sina körsångare att förkroppsliga musiken. Studien fokuserar på om rytmiken kan vara en väg att gå och på vilka sätt rytmiken kan ... -
De ledbrutna gångarterna- En blick på scenkonstens rytmik
(2020-05-20)Denna text är ett försök till ett rytmiskt översättningsarbete. Jag har jobbat med både scenkonst och musik i många år och har en distinkt känsla av att jag som regissör, skådespelare, dramatiker, musiker och kompositör ...