• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunskap för att styra eller kunskap för att förstå? En diskursanalys av överlämningsdokument från förskola till förskoleklass

Abstract
Syfte: Vi har sedan början av 1900-talet observerat och bedömt barn i förskolan med utgångspunkt i olika teorier men genom att nu föra fram dokumentation som en rättighet för barnet och som att sätt att etablera en ”röd tråd” i barn och ungas lärande ställs vi inför en ökad dokumentationspraktik. Vi behöver därför lyfta vilket innehåll dokumentationen bör ha och reflektera över vilka etiska övervägningar som behöver göras. Det överordnade syftet med denna studie är att belysa och problematisera innehållet i de individuella dokument som skrivs för förskolebarn och som överlämnas, i samband med övergången, från förskola till förskoleklass. Mina frågeställningar är: Vilka diskurser framträder i dokumenten? Vilket innehåll har diskurserna? Vilka subjektspositioner skrivs fram i överlämningsdokumenten? Teori och metod: Med utgångspunkt i poststrukturalismen och med en metodologisk mix har jag kombinerat, med utgångspunkt i Foucaults teorier om makt och vetande, Faircloughs verktyg för textanalys och Laclau & Mouffes begrepp, ekvivalens och nodalpunkt och studerat 34 individuella dokument som skrivs i förskolan och överlämnas till förskoleklassen. Resultat: Mitt huvudresultat är att mallarnas konstruktion framstår som styrande för de subjektspositioner som skrivs fram i dokumenten. Mallarnas konstruktion inbjuder till att rikta blicken mot det barnet behöver hjälp med eller utveckla och kan därmed komma att bidra till framskrivningar av barnens brister och avvikelser. Dokumentens normaliserande funktion blir tydlig i mallarna och framskrivningarna av förskolebarnet. Utöver att vara ett normaliserande dokument kan dokumentationen bli ett sorteringsinstrument då sökandet efter barn i behov av stöd kan medföra att vi erbjuder och skapar en subjektsposition som barnet antar och identifierar sig med. Den bild av barnet som förmedlas genom ett överlämningsdokument kan därmed leda till inkludering eller segregering för barnet beroende på flera faktorer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24958
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
gupea_2077_24958_3.pdf (275.3Kb)
Date
2011-03-14
Author
Andishmand, Catarina
Keywords
överlämningsdokument
dokumentation
förskola
förskoleklass
mall
diskursanalys
makt och vetande
Series/Report no.
Magisteruppsats Pedagogik
VT10-2611-06 PDA161
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV