Miljöhandlingar i hem- och konsumentkunskap i år 9 i grundskolan.
Sammanfattning
Bakgrund till studien är Skolverkets nationella utvärdering av grundskolan 2003 (NU 03). Ett av perspektiven i kursplanen för ämnet hem- och konsumentkunskap är resurshushållning. Mot bakgrund av detta har mitt intresse riktats mot hur elever anlägger resurshushållningsperspektiv i sina handlingar i ämnet hem- och konsumentkunskap. Syftet med studien, som var en del av NU 03 i hem- och konsumentkunskap, var att undersöka och observera om elevers handlande i år 9 i ämnet hem- och konsumentkunskap, i en given uppgift vid ett specifikt tillfälle, kan ses som miljöhandlingar.
Metoden för studien var observationer och intervjuer av elever.
Observationerna gjordes vid 5 olika tillfällen i grupper om 11-16 elever.
Intervjuerna gjordes med totalt 13 elever. Eleverna planerade, tillagade och utvärderade en måltid. Tillagningsmomenten observerades och efter måltiden genomfördes intervjuer med elever.
Resultatet visar bl.a. att få ekologiska varor användes av eleverna, kompostering skedde på de skolor där det fanns tillgång till kompost. Vid intervjuerna framkom att många elever inte visste vad ordet resurshushållning och miljömedvetenhet innebar men efter förtydligande kopplades till bl.a. kompostering och kravmärkta varor medan andra anknöt till pengar. Många elever kopplade ante matlagning till miljömedveten handling. Resultatet tyder på att eleverna antingen inte förstår begreppen resurshushållning och miljömedvetenhet eller att deras handlingar sällan är medvetet miljörelaterade.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-03-16Författare
Sandblom, Marianne
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
miljö
resurshushållning
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats i hushållsvetenskap
Mars 2008
Språk
swe