dc.contributor.author | Nordlund, Liv | |
dc.date.accessioned | 2011-03-22T12:50:24Z | |
dc.date.available | 2011-03-22T12:50:24Z | |
dc.date.issued | 2011-03-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24982 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Genom en intervjustudie med tre personer som arbetar med sex- och
samlevnadsundervisning på särskolan undersöks och analyseras diskurser om intellektuell
funktionsförmåga och intellektuell funktionsnedsättning i relation till sexualitet och kön.
Studien försöker svara på hur dessa kategorier står i relation till varandra och hur de
kan förstås som samkonstruera(n)de. Vidare undersöks diskurserna i relation till hur
föreställningarna om intellektuell funktionsförmåga, kön och sexualitet påverkar
möjlighet till subjektivitet för personer med intellektuella funktionsnedsättningar och
vilka subjektspositioner som o/möjliggörs för dem.
I en diskurs om intellektuell funktionsförmåga som en linjär utveckling sågs hur
förmågan att fatta egna beslut nedsattes just genom omgivningens förväntan på en sådan
oförmåga hos personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta fick
konsekvenser för personernas sexualitet och även möjlighet att forma en känsla av ett
eget själv. Diskursen omöjliggjorde subjektspositioner som vuxen, förälder och även
handlande sexuella subjekt. Dock visade informanterna på motstrategier hos eleverna.
I en diskurs om utsatthet bekräftades bilden av personer med intellektuella
funktionsnedsättningar som sexuellt utsatta, även om skillnader mellan könen blev tydliga
när maktordningar om kön och funktionsförmåga samkonstruerades.
Genom att förstå elevernas intellektuella funktionsförmåga som ett görande snarare
än ett varande kunde informanterna närma sig svårigheter som benämnandet innebar för
de elever som inte själva såg sig som tillhörande kategorin. Samtidigt som ett
ifrågasättande av vad intellektuella funktionsnedsättningar och därmed intellektuell
funktionsförmåga är och består i kunde lyftas.
Nyckelord:
diskurs, föreställningar, kön, intellektuella funktionsnedsättningar, intellektuell
funktionsförmåga, maktordning, personer med intellektuella funktionsnedsättningar, sexoch
samlevnadsundervisning, sexualitet, sexuell praktik, subjektivitet, subjektsposition | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | diskurs | sv |
dc.subject | föreställningar | sv |
dc.subject | kön | sv |
dc.subject | intellektuella funktionsnedsättningar | sv |
dc.subject | intellektuell funktionsförmåga | sv |
dc.subject | maktordning | sv |
dc.subject | personer med intellektuella funktionsnedsättningar | sv |
dc.subject | sex- och samlevnadsundervisning | sv |
dc.subject | sexualitet | sv |
dc.subject | sexuell praktik | sv |
dc.subject | subjektivitet | sv |
dc.subject | subjektsposition | sv |
dc.title | MAKT ATT FUNGERA En intervjustudie om intellektuell funktionsförmåga, kön, sexualitet och subjektivitet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |