Visa enkel post

dc.contributor.authorNordlund, Liv
dc.date.accessioned2011-03-22T12:50:24Z
dc.date.available2011-03-22T12:50:24Z
dc.date.issued2011-03-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24982
dc.description.abstractSammanfattning: Genom en intervjustudie med tre personer som arbetar med sex- och samlevnadsundervisning på särskolan undersöks och analyseras diskurser om intellektuell funktionsförmåga och intellektuell funktionsnedsättning i relation till sexualitet och kön. Studien försöker svara på hur dessa kategorier står i relation till varandra och hur de kan förstås som samkonstruera(n)de. Vidare undersöks diskurserna i relation till hur föreställningarna om intellektuell funktionsförmåga, kön och sexualitet påverkar möjlighet till subjektivitet för personer med intellektuella funktionsnedsättningar och vilka subjektspositioner som o/möjliggörs för dem. I en diskurs om intellektuell funktionsförmåga som en linjär utveckling sågs hur förmågan att fatta egna beslut nedsattes just genom omgivningens förväntan på en sådan oförmåga hos personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta fick konsekvenser för personernas sexualitet och även möjlighet att forma en känsla av ett eget själv. Diskursen omöjliggjorde subjektspositioner som vuxen, förälder och även handlande sexuella subjekt. Dock visade informanterna på motstrategier hos eleverna. I en diskurs om utsatthet bekräftades bilden av personer med intellektuella funktionsnedsättningar som sexuellt utsatta, även om skillnader mellan könen blev tydliga när maktordningar om kön och funktionsförmåga samkonstruerades. Genom att förstå elevernas intellektuella funktionsförmåga som ett görande snarare än ett varande kunde informanterna närma sig svårigheter som benämnandet innebar för de elever som inte själva såg sig som tillhörande kategorin. Samtidigt som ett ifrågasättande av vad intellektuella funktionsnedsättningar och därmed intellektuell funktionsförmåga är och består i kunde lyftas. Nyckelord: diskurs, föreställningar, kön, intellektuella funktionsnedsättningar, intellektuell funktionsförmåga, maktordning, personer med intellektuella funktionsnedsättningar, sexoch samlevnadsundervisning, sexualitet, sexuell praktik, subjektivitet, subjektspositionsv
dc.language.isoswesv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectföreställningarsv
dc.subjectkönsv
dc.subjectintellektuella funktionsnedsättningarsv
dc.subjectintellektuell funktionsförmågasv
dc.subjectmaktordningsv
dc.subjectpersoner med intellektuella funktionsnedsättningarsv
dc.subjectsex- och samlevnadsundervisningsv
dc.subjectsexualitetsv
dc.subjectsexuell praktiksv
dc.subjectsubjektivitetsv
dc.subjectsubjektspositionsv
dc.titleMAKT ATT FUNGERA En intervjustudie om intellektuell funktionsförmåga, kön, sexualitet och subjektivitetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post