• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CSR i små företag

Abstract
Inledning: Corporate Social Responsibility (CSR) är ett begrepp som har fått allt större betydelse i dagens företagsklimat. CSR handlar om en strävan om att ta sitt företagande ett steg längre än att endast fokusera på vinstmaximering och på så sätt ta ansvar för sin omgivning. Mycket tyder på att CSR hittills i mångt och mycket varit tillskrivet de stora företagen. Syftet med denna uppsats är att undersöka om CSR är något som även har nått de små företagen i Sverige och på vilket sätt de i så fall arbetar med dessa frågor. Den frågeställning som skall undersökas är formulerad som följer; Hur och i vilken utsträckning arbetar små företag i Sverige med CSR? Metod: Med utgångspunkt i en kombinerad kvantitativ och kvalitativ metodansats har denna studie genomförts genom dels en förstudie i form av intervjuer samt en enkätundersökning. Intervjuresultatet har använts som underlag för framtagande av enkätfrågorna och uppsatsens slutsats har sedan helt baserats på resultatet från den kvantitativa enkätundersökningen. Den teoretiska referensramen har byggts upp parallellt med enkätfrågeformuleringen då dessa har kopplats till varandra. Referensramen har tagits fram genom en strävan om att använda så aktuell litteratur som möjligt kring ämnet CSR och består till stor del av artiklar och tryckta källor i ämnet. Slutsats: Små företag i Sverige arbetar till viss del med CSR, dock visar denna undersökning att detta inte görs fullt ut i enlighet med de teorier som tas upp i uppsatsens referensram. Företagens ekonomiska förutsättningar sätter många gånger stopp för ett mer långtgående ansvarstagande och CSR-engagemanget i de små företagen görs därför ofta som kortsiktiga initiativ. Lokala åtaganden är vanliga och miljöfrågor tenderar att premieras. Dock tyder mycket på att de små företagen är på gång att ta mer ansvar då det är tydligt att viljan och ambitionen finns där.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25029
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_25029_1.pdf (582.2Kb)
Date
2011-03-31
Author
Eriksson, Hanna
Ahlstrand, Patrik
Series/Report no.
Ekonomistyrning
10-11-26M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV