• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer.

Sammanfattning
Arbetets titel Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal 28 Författare Kristina Arvidsson och Ann Frednäs Handledare Kerstin Sundman Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund Vårt intresse för genus och konflikthantering har väckts under lärarutbildningen. Konflikter är något som ständigt inträffar och vi anser det av stor vikt att vi kan hantera dessa på ett konstruktivt sätt. Vidare finner vi det intressant och viktigt att studera könets betydelse i konfliktsituationer. Syfte Syftet med studien är att studera genus och konflikthantering i skolan. Detta för att få en insikt i betydelsen av genus i konfliktsituationer och för att finna verktyg för konflikthantering. Material och metod Uppsatsen bygger på material i form av litteratur som tar upp tidigare forskning kring genus och konflikthantering. Den bygger också på dagboksanteckningar gjorda av lärare under hösten 2005. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med manliga och kvinnliga lärare. Slutsatser Betydelsen av genus i konfliktsituationer är påtaglig. Lärarens roll och förhållningssätt är avgörande för om och hur de traditionella könsrollerna efterföljs eller omstruktureras. Det är viktigt att ha en beredskap för att kunna hantera konflikter, då konflikter är vanligt förekommande inom skolans värld. Nyckelbegrepp Genus, konflikter, konflikthanteringsmodeller, skola.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/251
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2450-001.pdf (125.5Kb)
Datum
2005
Författare
Frednäs, Ann
Arvidsson, Kristina
Nyckelord
genus
konflikter
konflikthanteringsmetoder
skola
Serie/rapportnr.
ht05 2450-001
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV