Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer.
Abstract
Arbetets titel Genus och konflikthantering i skolan. Hur konflikter
hanteras och betydelsen av genus i konfliktsituationer.
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet
Sidantal 28
Författare Kristina Arvidsson och Ann Frednäs
Handledare Kerstin Sundman
Tidpunkt Höstterminen 2005
Bakgrund Vårt intresse för genus och konflikthantering har väckts under
lärarutbildningen. Konflikter är något som ständigt inträffar och
vi anser det av stor vikt att vi kan hantera dessa på ett konstruktivt
sätt.
Vidare finner vi det intressant och viktigt att studera könets betydelse i
konfliktsituationer.
Syfte Syftet med studien är att studera genus och konflikthantering i
skolan.
Detta för att få en insikt i betydelsen av genus i konfliktsituationer
och för att finna verktyg för konflikthantering.
Material och metod Uppsatsen bygger på material i form av litteratur som tar upp tidigare
forskning kring genus och konflikthantering. Den bygger också på
dagboksanteckningar gjorda av lärare under hösten 2005.
Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med manliga och kvinnliga
lärare.
Slutsatser Betydelsen av genus i konfliktsituationer är påtaglig. Lärarens roll
och förhållningssätt är avgörande för om och hur de traditionella
könsrollerna efterföljs eller omstruktureras. Det är viktigt att ha en beredskap för att kunna hantera konflikter,
då konflikter är vanligt förekommande inom skolans värld.
Nyckelbegrepp Genus, konflikter, konflikthanteringsmodeller, skola.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Frednäs, Ann
Arvidsson, Kristina
Keywords
genus
konflikter
konflikthanteringsmetoder
skola
Series/Report no.
ht05 2450-001
Language
sv