Visa enkel post

dc.contributor.authorPettersson, Roger
dc.date.accessioned2011-04-11T07:13:24Z
dc.date.available2011-04-11T07:13:24Z
dc.date.issued2011-04-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/25191
dc.description.abstractSyftet med denna studie var att beskriva den uppfattning som Markstridsskolans chefer på mellan nivå och i bedömande roll har om det utvecklande bedömningssystemet (UBS). Men även beskriva vad det är som bedöms och värderas hos underställda medarbetare vid Markstridsskolan när det gäller arbetsprestation? Teori: Denna studie ville beskriva vad det är som bedöms i medarbetarnas arbetsprestation. Utgångspunkten togs i olika teorier om bedömning, värdering personliga egenskaper och beteenden samt organisatorisk normpåverkan. Intervjun har genomförts med sju personer vid Markstridsskolan därefter har styrdokument, teorier och data analyserats. Metod: för att samla in data har varit intervjuer. De kvalitativa data som samlades in har sedan analyserats. I detta specifika fall är det förståelsen av det utvecklandebedömningssystemet och förståelsen av hur bedömning och värdering genomförs. Det som blir intressant att visa på är den variation som finns mellan respondenterna och mellan respondenterna och den faktiska tanken om hur bedömningen är tänkt att fungera. Resultaten visar på att beteenden som att ta ansvar för uppgiften, få mycket gjort på kort tid, vara ett föredöme, ha social kompetens och leverera resultat är viktiga indikatorer då arbetsprestationen bedöms. Även att som lärare kunna motivera eleverna ses viktigt. Problemen i sammanhanget är svårigheter med uppföljning av tidigare resultat och därigenom även hur intervjupersonerna skall motivera eventuella förändringar av sin bedömning. Det framträder mönster som visar på att medarbetarna är mer självkritiska när det gäller icke önskvärda beteenden. Vissa upplever sig använda hela skalans variation medan medarbetarna håller sig mer till mitten av skalan. I dialog där intervjupersonernas bedömning jämförs med medarbetarnas självskattning har man olika uppfattningar om vad som är speciellt viktigt att fokusera på om det är avsevärda skillnader mellan bedömningarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats Pedagogik och didaktiksv
dc.relation.ispartofseriesHT10-IPS-01 PDGX61sv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectUBSsv
dc.subjectofficeraresv
dc.subjectarbetsprestationsv
dc.subjectbeteendesv
dc.titleUtvecklande bedömningssystem (UBS) i praktiken. Hur bedöms officerares arbetsprestation?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post