Inspiration till läslust- En studie av sex lärares syn på och arbete med läslust och läsmiljön
Abstract
Abstract
Institution: Institution för humaniora
Arbetets art: Pedagogiskt/Didaktiskt examensarbete
Titel: Inspiration till läslust- En studie av sex lärares syn på och arbete med
läslust och läsmiljön
Författare: Jenny Bernhardsson & Sophie Pernstig
Handledare: Maj Asplund Carlsson
Examinator: Staffan Thorson
Rapport nr: HT 05 1080-002
Bakgrund
Under studietiden och den verksamhetsförlagda utbildningen vid lärarprogrammet, Göteborgs
universitet såg och kände vi ett behov att få upp elevers läslust. Vi såg också att läsmiljön
kommer i skymundan och inte prioriterades. Skönlitteraturens roll i skolan som vi ser det
finns i stor del endast som tvång för att lära elever att läsa. Genom vår utbildning har vi lärt
oss att se till den enskilda individens behov och förutsättningar samt möta eleven i dens
verklighet. Vidare har vi också fått kunskap om vikten att elever får interagera. Därför känner
vi att det skulle vara intressant att studera närmare på hur lärare arbetar med litteratur och de
metoder som inspirerar såväl den enskilda individen som gruppen till läslust samt studera hur
lärare ser och känner inför fenomenet läsmiljö.
Syfte och frågeställningar
Syftet med fördjupningen är att undersöka hur lärare ser på läslust och läsmiljö samt studera
hur de arbetar för att inspirera sina elever till läslust.
• Hur ser några lärare på fenomenen läslust och läsmiljö?
• Vilka metoder tillämpar lärarna för att inspirera individen till läslust?
• Hur arbetar lärarna med läsmiljön på sin skola?
• Hur ser och arbetar lärarna med fenomenen läslust och läsmiljön ur ett
konstruktivistiskt perspektiv?
Metod
Vid valet av metod har vi varit noga med att hitta rätt redskap som på bästa sätt kan ge svar på
våra frågeställningar. Vi har valt att göra en kvalitativ studie, då en kvantitativ undersökning
krävt fler respondenter. Vi har valt att intervjua några lärare i olika årsklasser om deras syn på
och arbete med läslust och läsmiljö samt litteraturens roll i klassrummet.
Resultat
De flesta intervjuade lärare anser att det är viktigt att se till individens intresse och
förutsättningar i arbetet med att främja en läslust samt god läsmiljö. Det finns också en
önskan att eleverna får lugn och ro då i en harmonisk miljö. Vissa lärare belyser också vikten
av att starta tidigt med arbetet med läslust och arbeta för en god läsmiljö för att lägga en grund
för fortsatt intresse för läsning och att underlätta vid senare studier. Lärarna använder sig av
olika metoder, eleverna får läsa individuellt och tillsammans med kamrater.
Slutsats
Vi har sett och kommit fram till att de tillfrågade lärarna gör allt för att inspirera till läslust
och göra litteratur till något lustfyllt. De vill ha en god läsmiljö där litteratur av olika slag
skall vara tillgänglig och miljön skall vara harmonisk och hemlik men det är svårt med de få
resurser de har att tillgå. De tillfrågade lärarna anser att man bör starta arbetet med att främja
elevers läslust tidigt för annars blir det svårt med övrigt skolarbete. Gruppen och dens
utveckling är viktig men individen och dens utveckling är viktigast.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Bernhardsson, Jenny
Pernstig, Sophie
Series/Report no.
ht05 1080-002
Language
sv