Show simple item record

dc.contributor.authorBernhardsson, Jenny
dc.contributor.authorPernstig, Sophie
dc.date.accessioned2006-02-10T12:19:01Z
dc.date.available2006-02-10T12:19:01Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/252
dc.description.abstractAbstract Institution: Institution för humaniora Arbetets art: Pedagogiskt/Didaktiskt examensarbete Titel: Inspiration till läslust- En studie av sex lärares syn på och arbete med läslust och läsmiljön Författare: Jenny Bernhardsson & Sophie Pernstig Handledare: Maj Asplund Carlsson Examinator: Staffan Thorson Rapport nr: HT 05 1080-002 Bakgrund Under studietiden och den verksamhetsförlagda utbildningen vid lärarprogrammet, Göteborgs universitet såg och kände vi ett behov att få upp elevers läslust. Vi såg också att läsmiljön kommer i skymundan och inte prioriterades. Skönlitteraturens roll i skolan som vi ser det finns i stor del endast som tvång för att lära elever att läsa. Genom vår utbildning har vi lärt oss att se till den enskilda individens behov och förutsättningar samt möta eleven i dens verklighet. Vidare har vi också fått kunskap om vikten att elever får interagera. Därför känner vi att det skulle vara intressant att studera närmare på hur lärare arbetar med litteratur och de metoder som inspirerar såväl den enskilda individen som gruppen till läslust samt studera hur lärare ser och känner inför fenomenet läsmiljö. Syfte och frågeställningar Syftet med fördjupningen är att undersöka hur lärare ser på läslust och läsmiljö samt studera hur de arbetar för att inspirera sina elever till läslust. • Hur ser några lärare på fenomenen läslust och läsmiljö? • Vilka metoder tillämpar lärarna för att inspirera individen till läslust? • Hur arbetar lärarna med läsmiljön på sin skola? • Hur ser och arbetar lärarna med fenomenen läslust och läsmiljön ur ett konstruktivistiskt perspektiv? Metod Vid valet av metod har vi varit noga med att hitta rätt redskap som på bästa sätt kan ge svar på våra frågeställningar. Vi har valt att göra en kvalitativ studie, då en kvantitativ undersökning krävt fler respondenter. Vi har valt att intervjua några lärare i olika årsklasser om deras syn på och arbete med läslust och läsmiljö samt litteraturens roll i klassrummet. Resultat De flesta intervjuade lärare anser att det är viktigt att se till individens intresse och förutsättningar i arbetet med att främja en läslust samt god läsmiljö. Det finns också en önskan att eleverna får lugn och ro då i en harmonisk miljö. Vissa lärare belyser också vikten av att starta tidigt med arbetet med läslust och arbeta för en god läsmiljö för att lägga en grund för fortsatt intresse för läsning och att underlätta vid senare studier. Lärarna använder sig av olika metoder, eleverna får läsa individuellt och tillsammans med kamrater. Slutsats Vi har sett och kommit fram till att de tillfrågade lärarna gör allt för att inspirera till läslust och göra litteratur till något lustfyllt. De vill ha en god läsmiljö där litteratur av olika slag skall vara tillgänglig och miljön skall vara harmonisk och hemlik men det är svårt med de få resurser de har att tillgå. De tillfrågade lärarna anser att man bör starta arbetet med att främja elevers läslust tidigt för annars blir det svårt med övrigt skolarbete. Gruppen och dens utveckling är viktig men individen och dens utveckling är viktigast.eng
dc.format.extent341666 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 1080-002eng
dc.titleInspiration till läslust- En studie av sex lärares syn på och arbete med läslust och läsmiljöneng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record